TIP TÝDNE
V prostorách domu U Kamenného zvonu pořádá Galerie hlavního města Prahy s občanským sdružením abcd výstavu výběru ze stejnojmenné sbírky, která je jednou ze dvou největších evropských kolekcí art brut – specifické sféry neprofesionálního umění, jež zahrnuje výtvarný projev neškolených autorů, kteří nezřídka tvoří pod vlivem duševní choroby či v transu, jakého dosahují spiritistická média.
Art brut, které bývá do češtiny překládáno jako "syrové umění", se nesnaží přiblížit žádnému uměleckému stylu. Jedná se o spontánní osobní výpověď, která vykazuje pozoruhodnou syrovou, nestylizovanou estetiku. Art brut skýtá kýžený protiklad mnohdy překombinovanému a nesrozumitelnému současnému umění a jako takové je předmětem čím dál většího zájmu laické i odborné veřejnosti všude ve světě.
Sbírka abcd patří mezi nejvýznamnější světové kolekce art brut. Její majitel, pan Bruno Decharme, za 25 let nashromáždil na 3000 děl jak od autorů, kteří jsou dnes považováni za "klasiky" art brut, tak od nově objevených tvůrců, jejichž tvorba není zastoupena v žádné jiné evropské kolekci.
Sbírka abcd je srovnatelná snad jen s legendární Collection de l'Art Brut, kterou ve švýcarském Lausanne založil Jean Dubuffet. V Praze bude vystaven reprezentativní výběr přibližně 300 děl od 100 tvůrců, mezi kterými budou významně zastoupeni čeští autoři.
STOJÍ ZA NÁVŠTĚVU
Co bych byl bez tebe. V galerii pražské Městské knihovny probíhá výstava německého umění posledních 40 let. Přehlídka se orientuje zejména na vývoj malby, která se stala nositelem stěžejních uměleckých pozic a názorů. Sleduje její vývoj, který svou pedagogickou činností nasměroval v šedesátých letech charismatický pedagog düsseldorfské Akademie Joseph Beuys, přes tvorbu převážně jeho žáků až po současnou scénu.
Vystaveni jsou umělci jako Georg Baselitz, Joseph Beuys, Karl Otto Götz, Jörg Immendorff, Anselm Kiefer, Markus Lüpertz, Palermo AR Penck, Sigmar Polke, Gerhard Richter, Rosemarie Trockel či Franz Erhard Walter.
CO SE DĚJE
Za mladé české umění přes 100 000 eur. V druhé polovině června proběhly ve švýcarské Basileji umělecké veletrhy Art 37 Basel a druhý ročník VOLTAshow02. Na známějším Art Baselu byla česká účast tradičně skromná, redukována na díla Jána Mančušky, Jiřího George Dokoupila a v Německu usazené fotografky Jitky Hanzlové. Na VOLTAshow02 pak několik mladých českých umělců představila Galerie Jiří Švestka.
Hlavními pilíři stánku byly sochy Krištofa Kintery, fotografie Markéty Othové a obrazy Veroniky Holcové. "I když šlo teprve o druhý ročník, Volta jednoznačně ukázala, že bez problémů může koexistovat s Art Basel. Dokonce bych řekl, že za skutečně progresivním mladým uměním chodili sběratelé na Voltu. Art Basel se podle mého nesl ve znamení klasiky, prim hrálo tradičně umění první poloviny 20. století. Mohu říci, že prodej mladého českého umění na Voltě v objemu 100 000 eur patří k nejúspěšnějším za celou dobu, co na veletrhy jezdíme," prohlásil po skončení Volty Jiří Švestka.
NA POSLEDNÍ CHVÍLI
Už to zase začíná. Alena Kotzmannová, absolventka VŠUP, jejíž díla se v posledních letech pravidelně objevují na prestižních výstavách u nás i v zahraničí, připravila pro prostor pražské Staroměstské radnice výstavní projekt Už to zase začíná. Zaměřuje se v něm – ostatně jako v celé své dosavadní tvorbě – na téma proměnlivosti a posunů reality, které zkoumá prostřednictvím nových vizuálních médií: videa a fotografie. Vytváří nové fotografie a používá sekvence již existujících filmových artefaktů. Hledání zorného úhlu vidění při fotografování však vychází z obdobné metody jako výběr sekvencí z filmů.