Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Umění je nejlepší syrové - netřepat, nemíchat

  13:26aktualizováno  13:26
Alena Kotzmannová si povzdechla, že už to zase začíná. Dům U Kamenného zvonu zaplavilo syrové umění a Krištof Kintera a spol. "zkásli" sběratele o 100 000 eur.

Norbert Tadeusz: Gynekologové (Sakrální prostor), 1974 | foto: Galerie Wolfgang Gmyrek, Düsseldorf

TIP TÝDNE
Zdeněk Košek - bez názvuV prostorách domu U Kamenného zvonu pořádá Galerie hlavního města Prahy s občanským sdružením abcd výstavu výběru ze stejnojmenné sbírky, která je jednou ze dvou největších evropských kolekcí art brut – specifické sféry neprofesionálního umění, jež zahrnuje výtvarný projev neškolených autorů, kteří nezřídka tvoří pod vlivem duševní choroby či v transu, jakého dosahují spiritistická média.

Carlo Zinelli - bez názvuArt brut, které bývá do češtiny překládáno jako "syrové umění", se nesnaží přiblížit žádnému uměleckému stylu. Jedná se o spontánní osobní výpověď, která vykazuje pozoruhodnou syrovou, nestylizovanou estetiku. Art brut skýtá kýžený protiklad mnohdy překombinovanému a nesrozumitelnému současnému umění a jako takové je předmětem čím dál většího zájmu laické i odborné veřejnosti všude ve světě.

Martin Ramirez - bez názvuSbírka abcd patří mezi nejvýznamnější světové kolekce art brut. Její majitel, pan Bruno Decharme, za 25 let nashromáždil na 3000 děl jak od autorů, kteří jsou dnes považováni za "klasiky" art brut, tak od nově objevených tvůrců, jejichž tvorba není zastoupena v žádné jiné evropské kolekci.

Miroslava Ratzingerová - bez názvuSbírka abcd je srovnatelná snad jen s legendární Collection de l'Art Brut, kterou ve švýcarském Lausanne založil Jean Dubuffet. V Praze bude vystaven reprezentativní výběr přibližně 300 děl od 100 tvůrců, mezi kterými budou významně zastoupeni čeští autoři.

STOJÍ ZA NÁVŠTĚVU
Norbert Tadeusz: Gynekologové (Sakrální prostor)Co bych byl bez tebe. V galerii pražské Městské knihovny probíhá výstava německého umění posledních 40 let. Přehlídka se orientuje zejména na vývoj malby, která se stala nositelem stěžejních uměleckých pozic a názorů. Sleduje její vývoj, který svou pedagogickou činností nasměroval v šedesátých letech charismatický pedagog düsseldorfské Akademie Joseph Beuys, přes tvorbu převážně jeho žáků až po současnou scénu.

Vystaveni jsou umělci jako Georg Baselitz, Joseph Beuys, Karl Otto Götz, Jörg Immendorff, Anselm Kiefer, Markus Lüpertz, Palermo AR Penck, Sigmar Polke, Gerhard Richter, Rosemarie Trockel či Franz Erhard Walter.

CO SE DĚJE
Záběr z veletrhu VOLTAshow02Za mladé české umění přes 100 000 eur.
V druhé polovině června proběhly ve švýcarské Basileji umělecké veletrhy Art 37 Basel a druhý ročník VOLTAshow02. Na známějším Art Baselu byla česká účast tradičně skromná, redukována na díla Jána Mančušky, Jiřího George Dokoupila a v Německu usazené fotografky Jitky Hanzlové. Na VOLTAshow02 pak několik mladých českých umělců představila Galerie Jiří Švestka.

Záběr z veletrhu VOLTAshow02Hlavními pilíři stánku byly sochy Krištofa Kintery, fotografie Markéty Othové a obrazy Veroniky Holcové. "I když šlo teprve o druhý ročník, Volta jednoznačně ukázala, že bez problémů může koexistovat s Art Basel. Dokonce bych řekl, že za skutečně progresivním mladým uměním chodili sběratelé na Voltu. Art Basel se podle mého nesl ve znamení klasiky, prim hrálo tradičně umění první poloviny 20. století. Mohu říci, že prodej mladého českého umění na Voltě v objemu 100 000 eur patří k nejúspěšnějším za celou dobu, co na veletrhy jezdíme," prohlásil po skončení Volty Jiří Švestka.
 
NA POSLEDNÍ CHVÍLI
Alena Kotzmannová - pohled do instalaceUž to zase začíná.
Alena Kotzmannová, absolventka VŠUP, jejíž díla se v posledních letech pravidelně objevují na prestižních výstavách u nás i v zahraničí, připravila pro prostor pražské Staroměstské radnice výstavní projekt Už to zase začíná. Zaměřuje se v něm – ostatně jako v celé své dosavadní tvorbě – na téma proměnlivosti a posunů reality, které zkoumá prostřednictvím nových vizuálních médií: videa a fotografie. Vytváří nové fotografie a používá sekvence již existujících filmových artefaktů. Hledání zorného úhlu vidění při fotografování však vychází z obdobné metody jako výběr sekvencí z filmů.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Z dokumentu Exit Through the Gift Shop
DJ omylem prozradil Banksyho identitu. Je to vážně člen Massive Attack?

Britský DJ Goldie si pustil pusu na špacír a v rozhovoru pro podcast Distraction Pieces se podřekl, že tajemným autorem graffiti Banksym je ve skutečnosti...  celý článek

Z výstavy Salvador Dalí ve Valašském Meziříčí
OBRAZEM: Božskou komedii podle Dalího představuje Valašské Meziříčí

Muzejní a galerijní centrum ve Valašském Meziříčí v létě zaplnily grafiky Salvadora Dalího. Včetně Božské komedie, která vznikla na motivy známého příběhu od...  celý článek

Jan Zrzavý
Žlutý Kristus a další Zrzavého poklady. V létě bude i Kyncl a Gutfreund

Letní prázdniny se blíží, přesto galeristé po celém Česku stále pilně chrlí na své návštěvníky nové a nové výstavy. K vidění je dílo Jana Zrzavého, Františka...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.