Tomášem Luňákem a Jiřím Libánským originálně graficky pojatý papírový obal desky Manuál simuluje vzorník umakartových dýh - co skladba, to jeden čtvercový vzorek, na jehož zadní straně je otištěn text písně a "výrobní" údaje o ní. Tyto vzorky jsou pak spojeny umělohmotným nýtem.
Manuál je první album sdružení Umakart, které v první řadě tvoří hudebník, zpěvák, textař a kreslíř Jaromír Švejdík, producent a hudebník Jan P. Muchow a producent i instrumentalista Dušan Neuwerth; kolem nich se pohybuje mlhovina spřízněných duší, kupříkladu Milan Cais z Tata Bojs nebo členové skupiny Nierika Tomáš Neuwerth a Michal Burget.
Těsné významové souvislosti s umakartovou kulturou v názvu a tvorbě téhle sešlosti nehledejme - to spojení asi bude výsledkem nápadu nebo nezávazné hry.
Ale když už bychom přece chtěli pátrat po vazbách oněch jedenácti písní na albu Manuál s "umakartovou" érou české pop-music, potom by styčnou plochou snad mohla být vnitřní upřímnost, pro někoho možná až naivita písní, které ještě nejsou "promarketingovanými" produkty.
Vždyť třeba i Gott a Vondráčková to kdysi myslívali opravdu upřímně a měli písně, které tomu odpovídaly, nemluvě třeba o Petru Novákovi...
Plus minus tříminutové skladby Umakartu věří v možnosti "obyčejného" písňového sdělení s jeho nerafinovaností, nekomplikovaností, neagresivitou. Není v nich žádný folkový boj "za pravdu".
Jde o posluchačsky přívětivý, pravda dosti melancholicky položený pop oznamující takzvaně obyčejné pocity; sdělující je s přesvědčením, že intimita nemusí být trapná, když její vypravěč neexhibuje nebo neprodukuje emoce za snaživé účasti "srdečnosti".
Manuál přitom není žádné retro. Švejdíkův slovník (napsal skoro všechny texty) a projev je současný, totéž platí o aranžích, které za pomoci soudobých technologií ve zvuku vytvářejí dojem otevřenosti a prostoru. Švejdíkův podíl na desce se jeví jako nejvíc určující.
Texty, způsobem zpěvu, melodiemi (Švejdík spolukomponoval veškeré písně) i celkovou atmosférou Umakart připomíná jakousi komorní, "vyměklou" variantu kapely Priessnitz - v jejích nejlepších okamžicích. Což je Švejdíkova domovská kapela. Takovéhle desky mají smysl.
Kapela Umakart, křest alba Manuál, Palác Akropolis Praha (1. prosince 2004) |
Kapela Umakart, křest alba Manuál, Palác Akropolis Praha (1. prosince 2004) |
Kapela Umakart, křest alba Manuál, Palác Akropolis Praha (1. prosince 2004) |
Kapela Umakart, křest alba Manuál, Palác Akropolis Praha (1. prosince 2004) |
Kapela Umakart, křest alba Manuál, Palác Akropolis Praha (1. prosince 2004) |
Kapela Umakart, křest alba Manuál, Palác Akropolis Praha (1. prosince 2004) |