Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tanec zakrytých tváří ukáže v Arše lásku, o kterou se musí bojovat

  16:58aktualizováno  16:58
Živelný tanec, postavy se zakrytými tvářemi, step a šátková choreografie, ale třeba i neodmyslitelná tětiva se šípem. Vlámský soubor Ultima Vez představí ve čtvrtek v pražském Divadle Archa svůj dosud poslední kus nazvaný Speak low if you speak love..., tedy česky Nekřič, když vyznáváš lásku.

Záběr z nového představení Speak low if you speak love... belgického souboru Ultima Vez | foto: Danny Willems

„Je to velice hudební představení. Možná dokonce čistě taneční,“ popisuje zakladatel a ústřední postava souboru Wim Vandekeybus. „Celé pojednává pouze o jedné věci: o lásce, jejích krásách, o tom, jak může být vtipná, a podobně,“ vysvětluje.

„Nesnažil jsem se objevit něco nového. Nejzajímavější mi připadá komplikovaná, zamotaná láska, kdy musíte bojovat. A i když láskou trpíte, svět běží dál,“ popisuje dále třiapadesátiletý umělec. „Tahle láska má souvislost s vnitřní přitažlivostí, s určitým mystériem, kdy milovaná osoba něco ukrývá. Představení tedy začíná úplně jinak, než by kdokoli čekal,“ láká Vandekeybus, který se prý vyhnul zakomponování osobních zkušeností do představení.

Fotogalerie

Speak low if you speak love... vedle tance sází na silnou hudební složku v podání kytaristy Maura Pawlowského a jihoafrické zpěvačky Tuty Puoane. „Je to dost neobvyklé spojení. Není to žádná rocková skupina, Mauro Pawlowski je spíše písničkář,“ upřesňuje Vandekeybus.

Ultima Vez se v Arše neukáže poprvé, jezdí sem pravidelně od roku 1995. Vandekeybus soubor založil už před třiceti lety, kdy s úspěchem uvedl show What the Body Does Not Remember a zařadil se mezi světovou choreografickou špičku. Nová hra právě na první představení upomíná formou. „Bylo pouze s hudbou, beze slov. A tohle je podobné, taky zde nemáme žádné dialogy,“ srovnává.

Třicáté výročí však vlámský soubor k žádné retrospektivě neláká. „Nemyslím, že nás to nějak ovlivnilo. Je to, jako když slavíte čtyřicátiny či padesátiny. Změní vás to? Nemyslím si, že nějak moc. Mám rád neobvyklá čísla, ne tahle, co končí nulou,“ říká choreograf. Za roky na scéně ovšem může hodnotit, jak se změnil moderní tanec. „Publikum je nyní zvědavé na technickou dokonalost a klasicky vzdělané tanečníky, kteří sice tančí moderně, ale cítíte, že by zvládli i klasiku. Že za nimi stojí trénink,“ uvažuje Vandekeybus.

Ultima Vez hostuje v Arše se svým Speak low if you speak love... do 14. února.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Z nastudování Hamleta pro Letní shakespearovské slavnosti
RECENZE: Pod lampami šílící letní Hamlet má mobil i Oidipův komplex

Letní shakespearovské slavnosti letos jako svůj hlavní titul představily Hamleta v nastudování souboru převážně spojeného s Dejvickým divadlem. V hlavní roli...  celý článek

Divadelní a filmový režisér Vladimír Morávek
Poslední den na Provázku budu chvilku sám a hezky smutnej, plánuje Morávek

„Už se mnou nechtějí jezdit k Jadranu,“ popisuje v metafoře režisér Vladimír Morávek situaci, kdy pod ním odmítli pracovat herci Divadla Husa na provázku a on...  celý článek

Josef Moravec (uprostřed) jako Orfeus a Yvona Škvárová jako Veřejné mínění v...
RECENZE: Orfeus v Evropském parlamentu, Národní v uměleckém suterénu

Jestliže nedávný pokus Opery Národního divadla o italskou komedii připomínal upachtěnou televizní estrádu, pak pokus o humor v nové inscenaci Offenbachovy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.