Koločava měla v Brně premiéru 7. září 2001. Od té doby jí diváci měli možnost vidět téměř stočtyřicetkrát a zájem neupadá. Ani kritika po premiéře nešetřila slovy chvály a představení se dočkalo i televizního záznamu.
Autorsky se pod představení podepsali ředitel divadla Stanislav Moša a hudebník Petr Ulrych, známý z dvojice se sestrou Hanou a ze skupiny Javory, který tak zpracoval svou desku z roku 1974 Nikola Šuhaj loupežník.
"Ta deska vyšla v několika reedicích a byla zlomová v tom, že jsme se odklonili od bigbeatu a počali jsme tak javorovské období. Byl to takový předobraz world music," řekl iDNES.cz Petr Ulrych.
Na základě úspěšného alba na motivy románu Ivana Olbrachta pak Ulrychovi nabídli v pražském divadle Ateliér spolupráci. Vznikl tak komorní muzikál v režii Jána Roháče.
"Byl to takový underground, účinkovali v tom různí zakázaní lidé, například Pavel Landovský. Muzikál měl na dvě stovky repríz a na tu dobu to bylo poměrně slavné," vzpomíná Ulrych.
Vzpomínku na Ulrychovu desku ale postupně vytlačila slavná Balada pro banditu brněnské Husy na provázku. Proto se na konci devadesátých let Moša s Ulrychem rozhodli původní verzi připomenout.
"V Koločavě má klíčovou funkci i fascinující židovská hudba, kterou jsme v Ateliéru použít nemohli," říká skladatel, pro kterého spolupráce na Koločavě nebyla prvním střetem s brněnským Městským divadlem.
Se Stanislavem Mošou totiž spolupracoval na folkové muzikálové baladě Legenda, slavném představení Radúz a Mahulena a nejnověji i na adaptaci Máchova Máje.
V Radúzovi a Mahuleně se na jevišti v roli Matky Země objevila i Ulrychova sestra Hana. Tu inscenátoři donutili i přes závratě odzpívat její part pět metrů nad jevištěm.
"Bylo to strašné. Mně se ta hudba strašně líbila, ale museli mě dlouho přesvědčovat. Každé představení jsem prožívala neskutečný stres a do toho jsem musela ještě zpívat," vzpomíná Ulrychová.
Hana a Petr Ulrychovi se na jevišti objevují právě i v Koločavě společně se skupinou Javory, kterou Ulrych vede od roku 1975. "Myslím že Hančin pěvecký výkon je jedním z důvodů, proč je představení tak úspěšné," míní Ulrych.
Nezapomíná ale i na herecké party. Kromě toho, že vyzdvihuje například Erika Parduse v roli četnického kapitána, míní, že brněnský soubor je vynikající celý a rád s ním spolupracuje.
"Neseme kůži na trh, právě teď s Mošou chystáme divadelní adaptaci Markety Lazarové," prozradil Ulrych s přesvědčením, že představení se neubrání porovnání se slavným filmem Františka Vláčila.
Základem pro hudební složku Markety Lazarové se staly písničky z alba Javorů Příběh, které vyšlo v roce 1987. "Kromě toho tam jsou i nové věci, ve kterých jsem použil i prvky hip hopu a rapu," podotýká Ulrych.
Úspěšnou Koločavu do Prahy Městské divadlo Brno přiveze 27. března a bude jí v GoJa Music Hall hrát do 1. dubna. Od počátku roku tu mohli pražští diváci vidět i dva další brněnské muzikály - Jesus Christ Superstar a Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť.