Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ullmannovské večery Arbosu byly sugestivní a profesionální

aktualizováno 
- Salcburský divadelní soubor Arbos není tuzemskému publiku neznámý. V Praze vystupoval už před pěti lety s Ullmannovým Císařem Atlantidy a natočil tuto operu na kompaktní disk pro firmu Matouš. Letos se vrátil jako host festivalu Musica Iudaica: zopakoval Císaře Atlantidy a přidal ještě druhý ullmannovský večer.

Pražský židovský skladatel, jehož talent se nemohl skutečně projevit a rozvinout, se nevzdal ani v podmínkách terezínského ghetta a vytvořil zde dvacítku skladeb. Císař Atlantidy psaný pro konkrétní spoluvězně je obecně platným podobenstvím o politickém despotismu. Rakouským umělcům k jeho provedení posloužila oslnivě bílá, esteticky jednoduchá dvorana Veletržního paláce, která se ukázala jako vhodné místo pro obdobné, experimentálněji laděné projekty včetně akustiky. Publikum sedí na dřevěných lavicích, zpěváci hrají na pódiu velkém jen několik čtverečních metrů, obehnaném ostnatým drátem a zátarasy. Salcburčané pojali Císaře Atlantidy jako evokaci terezínského provedení se všemi vynucenými provizorii: císař má plášť sešitý z hadrů, kupa jiných hadrů mu nahrazuje vyvýšeninu, či snad "trůn". Také kostýmy ostatních postav, jakož i hudebníků, byly "spíchnuty", z čeho se dá. Orchestr je dobře sehraný, zpěváci vokálně dobře disponováni a jejich herecko-pěvecké kreace dotvářejí mrazivě sugestivní i hluboce lidské představení o vůli a touze žít. Druhý večer zahájila ranější Ullmannova operka Rozbitý džbán, vtipná konverzační jednoaktová komedie, jež se vysmívá omezeným úředníkům. Avšak právě proto mělo být v programu libreto s překladem, což platí i o melodramatu Píseň o lásce a smrti korneta Kryštofa Rilka, jejž Ullmann komponoval v ghettu a který oba večery uzavíral. Rozhodně je ovšem nutné ocenit jeho protagonistu Ruperta Bergmanna: slyšet školeného operního pěvce přednášet mluvenou prózu na úrovni profesionálního činoherce, to v našich podmínkách není častý zjev.

Autor:


Témata: Atlantida, Umělec


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Záběr ze site-specific představení V kruhu, které Divadlo Continuo uvedlo v...
RECENZE: Na Kratochvíli vypustí kvůli zkáze světa i tamní vodní příkop

Vodním kanálem pomalu plave muž táhnoucí za sebou vor s mrtvým zářícím andělem. Ten má na zádech nápis „Your utopia is my dystopia“. Obraz asi nejvíce vypovídá...  celý článek

Přemysl Pálek v titulní roli nového nastudování Krysaře v pražském Kalichu
Landův Krysař vznikl ve staré době. V Kalichu zkoušejí novou verzi

Po důmyslné dřevěné scéně plné otočných kulis se prochází postava v kápi. Herec Přemysl Pálek odříká své věty důsledně zadumaně. Jeho role Krysaře vzbuzuje...  celý článek

Herec Jan Kříž
V Německu zkoušíme Ples upírů devět hodin denně, říká herec Jan Kříž

Zkoušky ve Stuttgartu jsou intenzivnější než v Česku, vzkazuje z Německa Jan Kříž, který tam stráví celou příští sezonu. Zahraje si v původní verzi slavného...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.