U Prořezávání révy, snímku korejského režiséra Min Boung-huna, je inspirace nasnadě: v katolické rodině se narodil a vyrůstal, katolický seminář studoval. "Dokonce i ten milostný příběh, který hrdina prožívá, má reálný základ," přiznal režisér, který celou dobu úzkostlivě dbal na autenticitu, a točil proto ve skutečném klášteře.
"Především jsem chtěl ale ukázat realitu současné Koreje. Čtyřicet procent obyvatel jsou katolíci a každý rok toto číslo narůstá o pět procent. Navíc více než čtvrtinu z nich tvoří mladí lidé, katolická víra je mezi nimi velmi populární: jednak se jim církev, která dlouho odmítala kontakt se současností, konečně začala otevírat, jednak je úzce propojena s demokratickým hnutím, které mládež samozřejmě oslovuje."
Režisér Min promluvil i o vztahu mladých filmařů k prakticky jedinému korejskému tvůrci, jehož jméno si Evropané pamatují: "Kim Ki-duk je samozřejmě klasik, zahájil novou vlnu korejského filmu a proslavil ho ve světě. V Koreji už teď ale nastupuje nová generace a ta hledá jiné, vlastní cesty. Určitě o ní uslyšíte," prohlásil sebevědomý režisér.
I polský film má vazbu na skutečné události: Joanna a Krzysztof Krauzeovi bydleli ve Varšavě jen pár kilometrů od rodiny, jejíž příběh vrcholící před soudem vzrušil celé Polsko. Filmařský pár sice účastníky dramatu osobně neznal, natočil však o nich film na téma domácí násilí.
Náměstí Spasitele vypráví o ženě, kterou soužití s tyranskou tchyní a slabošským manželem natolik deptá, že se pokusí zabít své děti i sebe. "Hrozí jí patnáct let vězení, manžel však před soudem vezme vinu na sebe, což je gesto, které nás zajímalo nejvíce," říká režisér.
Jeho žena dodává, že se kupodivu nedočkali protestů rozlícených tchyní: "Ale pokud by se nějaká ozvala, rádi si s ní promluvíme. V Polsku, kde je silné feministické hnutí, ženy náš film naopak oceňují, i když je samozřejmě určen spíše těm, které ještě nedokážou pozvednout svůj hlas. Promítá se i jako instruktážní snímek ve střediscích pro ohrožené ženy, učí je, jak si dodat odvahy," shrnuje Krauzeová.