Jiří David

Jiří David | foto: ČTK

Tvrdohlavý Jiří David otevírá Předběžnou retrospektivu

  • 0
Rozsáhlou výstavu připravila jednomu z nejznámějších současných českých umělců Jiřímu Davidovi Galerie hlavního města Prahy. Přehlídka v Městské knihovně má název Předběžná retrospektiva a zahrnuje Davidova díla od poloviny 80. let do současnosti.

K výstavě vychází autorova monografie a knížka jeho vlastních textů od 70. let. David je vedle své umělecké práce také známým glosátorem uměleckého dění, galerijního provozu i kulturní politiky.

Kdo je Jiří David

Jiří DavidJiří David se narodil v roce 1956. Po studiích na pražské AVU spoluzaložil uměleckou skupinu Tvrdohlaví (mj. spolu s Jaroslavem Rónou, Stanislavem Divišem, Františkem Skálou či Petrem Niklem), jejímž členem byl v letech 1987-1991. V letech 1995-2002 byl vedoucím ateliéru vizuální komunikace na AVU, od roku 2004 je vedoucím intermediálního a konceptuálního ateliéru VŠUP Praha. "Nevím, co jsem; nevím, co znamenám; nevím, proč a pro koho dělám; neznám smysl ani důvod původu mých, mnohdy recyklovaných prací. Podezřele méně a méně je pro mne podstatné, kdo a jak porozumí smyslu mých prací, a to včetně mne samého; jsem svým vlastním cizincem," říká o svém díle.

"Název Předběžná retrospektiva poukazuje na to, že se ohlížíme za velmi rozsáhlým, rozmanitým a samozřejmě neuzavřeným dílem," uvedl kurátor výstavy, ředitel Moravské galerie v Brně Marek Pokorný. Název podle něj odkazuje i na fakt, že interpretace Davidova díla tak, jak ji zvolil on, si nečiní nárok na závaznost a vybízí k diskusi nad přístupem teoretiků a galeristů i diváků k umělcům na vrcholu dráhy.

Jiří David: INRI, 1987 (Černá série)

Výběr vystavených prací podle kurátora vychází z předpokladu, že nejvýznamnější a nejinspirativnější projekty Jiřího Davida vznikaly od druhé poloviny 80. let do poloviny 90. let. Pozdější a především současné práce jsou zastoupeny v menší míře.

Co bude na výstavě k vidění

Jiří David: 1988, 1988 (Domov)Důraz je podle kurátora kladen na obrazy z tzv. Bílé a Černé série (1986–1988), z cyklu Domov (1988–1989), ale také na solitérní malby experimentující s protikladem vyprázdněných znakových systémů a afektivních reakcí na každodennost či na díla, ve kterých autor hledá prostředky pro vyjádření emocí i kritického názoru na společenské dění.

Jiří DavidVýstava chce také ukázat, že trvalé napětí v Davidově díle vytváří polarita individuálního prožitku a potřeby společenského angažmá s dvojakým vztahem k mediálnímu prostoru. David dnes řekl, že se mu nikdy nelíbila teze představující umění jako "duchovní přesah bytí", již někteří autoři rádi zastávají. On vnímá umělecký projev civilněji i blíže běžnému životu. "Ale nikdy jsem nechtěl dělat zábavu, to mě děsí, protože to lidi odpoutává od přemýšlení," uvedl.

Jiřího Davida mnozí znají z jeho prací ve veřejném prostoru, kterými byly především neony v podobě trnové koruny nad Rudolfinem a srdce nad Pražským hradem. Dlouho plánoval třetí objekt, ale protože podobný námět, jaký měl mít, již nedávno využili nezávisle na sobě jiní dva umělci, ustoupil od něj.

Jiří David a jeho instalace Srdce na Pražském Hradě

Jiří David: Egocentrický malíř, 1986 (Bílá série)Projekty ve veřejném prostoru připomíná výstava jen dokumentárně. Zničené či torzovitě dochované instalace se kurátor s autorem rozhodli nerekonstruovat, ale použít jejich zbytky tak, aby se k autentickému materiálu nepřidávalo nic nového. Autorská kompozice těchto fragmentů má navíc evokovat specifickou atmosféru galerií fungujících v 90. letech, s nimiž byl spojen nejen David, ale také výrazní představitelé následující
generace umělců.

Výstava v Městské knihovně bude otevřena v pátek 27. února a potrvá do 10. května. Od 25. června bude v Uměleckoprůmyslovém muzeu Moravské galerie v Brně.

,