Tuctovou nováckou estrádu si Gott k sedmdesátinám nezasloužil

  • 283
Halfplayback, amatérské zvukové lapsy, místy nepochopitelný výběr hostů i repertoáru, většinou neinvenční úpravy a uvádění pouhých fragmentů písní. To všechno provázelo akci, která měla být jedním z popmuzikálních vrcholů sezony. Nebyla.

Karel Gott by si přitom k sedmdesátinám, které slavil ve čtvrtek 11. června v pražské O2 Areně, zasloužil mnohem lepší "večírek". A nejen on, ale i jeho fanoušci. Mnozí se nepochybně s tím, co jim onen večer nabídl, spokojili a možná jim ani nevadilo, že vlastně jen dělají za své peníze stafáž při natáčení televizní estrády.

Režie Jiří Adamec, dramaturgie Radan Dolejš - každému pamětníkovi rozkvětu velezábavných monstrpořadů na stanici Nova v dobách ředitele Železného tahle dvě jména zazvoní jednoznačně daným typem zábavy. A nesplete se. S tím rozdílem, že Gottovy sedmdesátiny byly natáčeny v tomto duchu pro uvedení na ČT. Leccos to mimochodem napovídá o "veřejnoprávním" ladění (nejen) zábavných pořadů na státní televizi pod vedením Jiřího Janečka.

Gottův koncert přilákal i Pergnerovou

Podívejte se na fotografie z narozeninového koncertu Karla Gotta.

Zoufale neinvenční mustr, který pro Gottovy narozeniny Adamec s Dolejšem (a samozřejmě všudypřítomným Františkem Janečkem, osobou s tak zvrhlou "hudební" minulostí, že už dlouhá léta zůstává rozum stát, proč se s ní Gott, zpěvák nezpochybnitelných kvalit a vkusu, vůbec zahazuje) zvolili, de facto kopíroval nejrůznější Silvestry a podobné trachtace, kdy po schodech na pódium sestupovaly hvězdy i "hvězdy" českého showbizu a zpívaly směsi a úryvky známých písní.

Karel Gott na koncertě k oslavě svých 70. narozenin (O2 Arena, 11. 6. 2009, s Hanou Zagorovou)Lucie Vondráčková a Karel Gott

Série, ve kterých se vystoupení odehrávala, byly většinou tematické (mladí zpěváci většinou vzešlí ze SuperStar, zpívající herci, mezi které se kuriózně vloudili Eva a Vašek, nebo doyenové české pop-music, rockeři atd.), v závěru každé série se sešli na pódiu všichni její zástupci a do společně zpívaného hitu se zapojil sám "Mistr". Ten, s manželkou a dcerou po pravé a dr. Janečkem po levé ruce seděl v první řadě hlediště na ploše haly a zjevně se dobře bavil.

Až závěrečná část koncertu aspoň trochu zvolnila tempo a ke Gottovi, který se přesunul nastálo na pódium, scházeli po jednom ti - podle autorů scénáře - nejvýznamnější. Je ostudné, že zatímco např. Eva Pilarová byla utopena kdesi uprostřed programu a Marta Kubišová na soupisce nefigurovala vůbec, mezi finálovými "hvězdami" byla třeba Iveta Bartošová ve - velmi eufemisticky řečeno - značné hlasové nepohodě. O Michalu Davidovi, oproti Gottovi naprosté umělecké nule, nemluvě.

Karel Gott na koncertě k oslavě svých 70. narozenin (O2 Arena, 11. 6. 2009, s Michalem Davidem)

Nejde o to, že by všechny výstupy tříhodinového koncertu byly špatné, to v žádném případě. Většina byla průměrných, nekteré podprůměrné a některé naopak velmi dobré (za ty jmenujme třeba Hapkovu interpretaci šansonu C´est la vie, Filipové Hej, páni konšelé nebo sice nikoli vynikající, ale aspoň zajímavou úpravu písničky Beatles (Ringo, George, Paul, John) v podání Support Lesbiens).

Mikrofony

Snad všechny zpěváky zlobily mikrofony a speciálně při duetech se mnohokrát stalo, že začátky frází nebyly slyšet - a týkalo se to nejen hostů, ale i samotného oslavence.

Problém je s celou koncepcí programu, který vlastně nepřekvapil vůbec ničím. Snad kromě evidentních lapsů. Jestliže před čtrnácti dny seděl v žoldu Evy a Vaška pod Řípem u zvukařského pultu u "tlačítka" na spouštění halfplaybacku evidentní amatér, dalo se předpokládat, že na Gottově estrádě nebude ponecháno nic náhodě, když už tedy nemohou lidé, ověšení nástroji a natřásající se celý večer na pódiu, z nějakého důvodu hrát živě.

Opak byl pravdou a například tzv. fade-in ("vyjetí" hudebního základu nikoli naráz, nýbrž pozvolna jako při běžném otáčení knoflíku na zesilovači) při písni Má první láska se dnes vdává v podání Karla Štědrého se téměř vyrovnal průšvihu Evy a Vaška s nasazením jiného základu, než byla ohlášená píseň (více zde). Nemluvě o tom, že snad všechny zpěváky zlobily mikrofony a speciálně při duetech se mnohokrát stalo, že začátky frází nebyly slyšet - a týkalo se to nejen hostů, ale i samotného oslavence.

Karel Gott a Lucie Bílá Gratulanti - bylo jich kolem 130

I když je mnoho důvodů k diskusi nad dlouholetou uměleckou kariérou Karla Gotta i nad některými jeho občanskými postoji, je zcela jednoznačné nejen to, že je naším nejpopulárnějším zpěvákem pop-music, ale že si také po většinu kariéry udržel vysoký hudební standard (měřeno samozřejmě zákonitostmi středního proudu). To, že sedmdesátiny, kterých se dožívá zjevně na vrcholu sil, oslavil jen v rámci pokleslé televizní estrády, je smutným důkazem úpadku tohoto žánru v Čechách.