Autorka v něm v souvislosti s Tučkem připomíná absurdity Rusa Daniela Charmse, "oscilování mezi humorem a hororem" Brita Roalda Dahla či Američana Woodyho Allena, "nekorunovaného krále intelektuálské potřeštěnosti". S Ondřejem Tučkem je to ovšem o dost jednodušší i složitější.
Podobnost nikoliv náhodná
Jednodušší je to s Tučkem v tom smyslu, že při hledání souvislostí lze k jeho absurdním a ironickým textíkům přiřadit další plejádu jmen nebo zmíněnou trojici nahradit - například Čechem Ivanem Vyskočilem.
Ale složitější je to s Tučkem naopak v tom, že všechna ta velká asociovaná jména jsou vlastně pouhými přílepky naznačujícími Tučkovu optiku a poetiku; jenže pražský autor se nemůže těmto tvůrcům umělecky rovnat. Zkrátka musíme zde velmi přesně rozlišovat míru oné spřízněnosti.
Existuje však jedna podobnost nejen formální a přibližná, nýbrž vpravdě "povahová" - s předloni vydaným svazkem Martina Komárka Smradlavý pes aneb 150! krátkých románů v jedné knize.
Komárek je však ve Smradlavém psovi více bajkař a moralista, jeho mikroromány zřetelněji inklinují k podobenstvím a naučením volně inspirovaným i třeba starými a svatými spisy, kdežto Tuček ponechává své příběhy a situace cele v současnosti, bez várky kulturních ozvuků; akcentuje absurditu samu o sobě.
I u něj sice nejednou promlouvají zvířata, ale daleko spíše než o moderní variaci bajek u Tučka běží o využití tohoto postupu pro osvětlení určitého aspektu dneška, nikoliv o vystižení věčných principů a pravd.
Nemohli bychom napsat, že spřízněnost Tučkovy Kachničky s Komárkovým Smradlavým psem je bytostná, "povahová", kdyby neplatilo, že oběma knihám je společná i rozkolísaná úroveň jednotlivých čísel.
Některé texty z Kachničky zůstávají jen vtípky, jindy Tuček pouze vykreslí - slovy dosti líčenými, na čemž se pravděpodobně podepisuje jeho profese jazykového lektora - absurdní situaci, aniž ji však přetaví v intenzivní absurditu a nonsens.
Když pohlédnete na jeho internetové stránky www.otukan.cz (na záložce Kachničky je avizuje) a projdete si galerii fotografií, které on rovněž tvoří, vidíte totéž u Tučkova vizuálního pozorování a formulování: obrazová stylistická cvičení vyfutrovaná názvy, které mají a chtějí záběr vynést za hranici spatřeného.
Nicméně výskyt chtěného je u textů z Kachničky menší, řekněme, že zhruba každé třetí číslo dostává nárokům, které na spisovatele obtížná disciplína mikrorománů klade.
ONDŘEJ TUČEK - Kachnička
Doslov Lenka Kapsová. Nakladatelství Dobrý Důvod, Telč 2008, 104 strany, cena 179 korun.