Podpora vězněným Pussy Riot od Open Air Music Festivalu Trutnov 2012 - zleva

Podpora vězněným Pussy Riot od Open Air Music Festivalu Trutnov 2012 - zleva John Cale, Eva Pilarová, Tomáš Hanák, Jiří Lábus, Břetislav Rychlík, nejstarší návštěvnice festivalu Dáda Fajtlová, Dáša Vokatá, Vratislav Brabenec, Maretin Věchet | foto: Vilém Fischl

Trutnov potřetí: Svobodu pro Pussy Riot, vzkazuje John Cale a Eva Pilarová

  • 88
Sobota byla na Open Air Music Festivalu sice programově asi nejnabitější, v paměti z ní utkví ale především tři věci: koncert Johna Calea, gigantická produkce kolem kapely Korn a celková atmosféra, naladěná proti událostem v Rusku.

Po tradiční polední bohoslužbě na hlavní scéně vystoupil Vlasta Třešňák, jehož koncert je sice v Trutnově nezbytnou každoroční programovou položkou, tentokrát ale zosobňoval zároveň jednu ze sobotních programových linií. V jejím rámci se představilo několik členů někdejšího písničkářského sdružení Šafrán. Kromě něj zahrál i Vladimír Veit, Dagmar Voňková, Jaroslav Hutka, v neděli udělá za tímto "festivalem na festivalu" tečku Vladimír Merta.

Jana Kratochvílová se svou kapelou Illuminatica (mj. Jiří Hrubeš a Zdeněk Juračka) slibovala cosi jako "novou kulturu" a obestírala, přioděna v tradiční masce, svoje vystoupení svéráznou magií. Její produkce ale byl obyčejný bigbít bez chuti a zápachu. Když se před lety pokoušela na pódium dostat koně, bylo to aspoň zábavné.

Mňága a Žďorp objíždí festivaly pod vlajkou oslav 25. výročí svého založení a podle možností si zve kolegy, kteří přispěli na dvojalbum coververzí Dáreček. V Trutnově z nich byl přítomen jen Petr Váša, nicméně jeho dvojpísňový příspěvek výrazně blok kapely oživil.

Mňága a Žďorp a Petr Váša j.h.

Karpatské chrbáty a Michael Kocáb

Slovenské Karpatské chrbáty byly tak dlouho přirovnávány k Pražskému výběru, až se k tomu kapela postavila čelem a připravila společný blok s Michaelem Kocábem. V Trutnově nešlo o premiéru, byla cítit společná vyhranost a navození téměř dokonalé iluze. I když šlo jen o kopii. Na originál si počkejme do podzimního comebacku Výběru.

Jaroslav Hutka

Jaroslav Hutka zřejmě doplatil na to, že hrál v odpolední výhni. A možná udělal chybu, že v první části svého vystoupení zahrál řadu písní, které posluchači neznali. Ty sice sdělovaly důležité věci (vyrovnání se s 50. lety apod.), nicméně v tomto prostředí a v tuto dobu prostě nezabraly. Na rozdíl od všeobecně známých finálovek typu Havlíčku Havle nebo Náměšť.

Standardní vystoupení Plastic People Of The Universe, od Trutnova neodmyslitelné, bylo obloženo dvojím fotografováním. Při prvním celé hlediště poslalo prostřednictvím transparentů svůj názor na věznění Pussy Riot Vladimiru Putinovi, v tom druhém podobný transparent na pódiu uchopila řada přítomných umělců, včetně Evy Pilarové, která se coby "festivalová královna" přijela na svoje "poddané" podívat, aniž by vystoupila, a Johna Calea, který byl následujícím účinkujícím.

John Cale

John Cale vystoupil se třemi mladými a velmi dobrými muzikanty, sám hrál na klávesy a kytaru, violu protentokrát k lítosti některých fanoušků nepřivezl. I když hrál i nové písně, jeho vystoupení bylo hudebně i repertoárově hodně laděno do 70. a 80. let. Bylo perfektní ukázkou toho, co jeho alba dala především nové vlně. Rytmický minimalismus a až jakási robotická stylizace skvěle kontrastovala s Caleovým vřelým zpěvem. Velvetovská vykopávka I'm Waiting For My Man byla samozřejmě vítána, ale vlastně ani nebyla nutná. Cale by se se svými písněmi bez ní klidně obešel.

Jiří Schmitzer, trutnovským publikem milovaný, se dostal do paradoxní situace "předkapely" amerických Korn, kteří byli nejočekávanějšími zahraničními hosty. Jejich pódiová technika na celý den téměř zastavěla zákulisí hlavní scény, takže i čeští muzikanti mohli omrknout, na co prvoligoví světoví metalisté hrají a co třeba jen montáž tak obrovských bicích obnáší.

Korn

Korn

I když Korn na posledním albu vkročili na elektronickou půdu, jejich koncert byl vlastně čistě nu-metalový. Kapela má obrovský tah a energii, jejich produkci umocňuje i skvěle propracovaná světelná technika. Takovou jsme za více než dvě trutnovská desetiletí ještě neviděli. Po hudební stránce mají, aspoň v repertoáru, který odehráli, svá léta zřejmě za sebou. Každopádně, jak se zde říká, Krakonošovi poskakovaly pokličky na kamnech opravdu hodně vysoko.

Jiří Lábus

Na dalších scénách si kromě zmíněných písničkářů zahrála řada dalších, i velmi známých kapel (Kurtizány z 25. Avenue, Tichá dohoda, Garage), Undergroundový stan bavil svou "pokleslou popovou show" sklepácký MTO Universal, Břetislav Rychlík s Jiřím Lábusem vzpomínali na Václava Havla a Ivana Martina Jirouse a nechyběla ani tradiční undergroundová show spolku Hever & Vazelína, po které účastníci celý zbytek dne nemohli vyčesat z vlasů rozhazované peří.

Neděle je v Trutnově v plném proudu. K snídani, jak velí zdejší tradice, hrála nejtvrdší česká kapela ze všech přítomných Boron, po polední bohoslužbě hlavní pódium obsadilo Sto zvířat. Hrát se bude přes půlnoc, vystoupí mj. Švihadlo, Vladimír Mišík nebo J.A.R. Festivalové dění zakončí ti, kteří jej ve čtvrtek zahájili: brněnští Čankišou.