Trutnoff 2014: Martin Věchet a Elijah Wood

Trutnoff 2014: Martin Věchet a Elijah Wood | foto: David Webr

TRUTNOFF POPRVÉ: Elijah Wood dostal lekci z dějin české totality

  • 32
Bůhví, co americký herec Elijah Wood od svého angažmá na festivalu Trutnoff, který začal ve čtvrtek a potrvá do nedělní noci, očekával. Přijel sem sice jako DJ, přijat byl ovšem jako ikona. Zakladatel festivalu jej při slavnostním zahájení festivalu zásadně oslovoval "Milý hobite".

Jako vždy při podobných příležitostech na trutnovském festivalu - a že jich za ta léta bylo požehnaně - se při sledování ceremoniálu nemohl člověk zbavit zvláštní směsi pocitů dojemnosti a trapnosti. Elijah Wood rozhodně není herec, který by celý život stavěl na jediné, byť slavné roli, a na festival Trutnoff byl navíc primárně angažován jako DJ.

Před až překvapivě velký dav v amfiteátru Na Bojišti (velký hlavně z hlediska toho, že se jednalo o čtvrtek, nikoli víkendový den) ovšem předstoupil po mnohaminutovém sestřihu z Pána prstenů a za zvuků "keltské" hudby, která jej doprovází. "Před tolika lidmi a s touhle hudbou jsem stál naposledy někdy před dvanácti lety," poznamenal.

Wood má už od podstaty tvář, která působí, jako by se pořád něčemu divil. Na pódiu, plném hudebních nástrojů a aparatury pro kapelu, která měla přijít po něm, a v objetí s pořadatelem festivalu, přímo ukázkovou českou "máničkou" Martinem Věchetem, se ale rozhodně divit čemu měl. Bylo mu málo platné, že pořád připomínal, že přijel hlavně pouštět desky.

Specifický okamžik nastal, když Věchet vytáhl z tašky samizdatové vydání Pána prstenů z 80. let, které podle jeho slov vlastnoručně naklepala na stroji známá disidentka Petruška Šustrová. Je otázka, jestli Wood vůbec přesně pochopil, jakou vzácnost mu Věchet ukazuje, protože rozhodně předem nebyl informován. Snad mu pořadatelé okolnosti toho, jak probíhala paralelní knižní distribuce za komunistické totality, vysvětlili v zákulisí.

Vyjádření průvodce Elijaha Wooda Ondřeje Šturmy

Pražský pořadatel koncertů Ondřej Šturma z agentury Scrape Sound, který Elijaha Wooda provází po celou dobu jeho pobytu v České republice, na téma hercovy informovanosti o dějinách českého samizdatu po uveřejnění tohoto článku uvedl:

„Elijah Wood o samizdatovém vydání Pána prstenů Petrušky Šustrové předem informován byl. Význam samizdatu a politický kontext doby jsem mu dopředu ozřejmil. Dost ho to zaujalo, dopodrobna se na okolnosti dál vyptával, dokonce projevil přání jednu takovou samizdatovou kopii získat, a to všechno předtím, než se objevil na pódiu. Právě s touto čerstvě nabytou znalostí, že u nás Tolkien a jiné knihy jinak nebyly za totality k dispozici, pro něj celá věc dostala jiný rozměr. A teprve na to konto přijal scénář svého uvedení na hlavní scéně. Jediné, co až do té chvíle nevěděl, bylo, jak takový samizdat opravdu vypadá. A právě z toho pramenil jeho očividný údiv, když mu jej Martin Věchet v originále před tisícovkami návštěvníků ukázal.“

Elijah Wood (vlevo) se členy DJského tria Wooden Wisdom & DJ Fitz

A protože se kromě akce, navazující na undergroundové kořeny, ocitl Wood také v "indiánském ležení", jako dárek od pořadatelů dostal ručně vydlabanou dýmku míru. Té už zjevně rozuměl líp a byl jí snad i potěšen. Na závěr svého vystoupení si ovšem aspoň prosadil, že na pódium přišli i jeho dva DJští spoluhráči, nafasovali festivalová trička a pozvali na svůj hluboce popůlnoční set.

Těch pár minut s "Frodem" na hlavním pódiu bylo klíčovým okamžikem prvního dne festivalu. Samozřejmě hrály už i kapely, ale o těch se toho příliš říct nedá. Visací zámek i Michal Prokop s Framusem Five odvedli svůj standard, zahraniční hosté Triggerfinger odvedli vcelku našlápnutý, ale nepříliš invenční rock a "tuckovití" Crystal Fighters vsadili spíše na image a čelenky (potud tady, mezi "českými Indiány", byli správně) než na zajímavou hudbu.

Triggerfinger

Crystal Fighters

Nejlepší vystoupení večera nakonec odehráli kolem půlnoci v undergroundovém stanu Please The Trees. Jejich hlukový a přitom v jádru písničkový projev patří mezi to nejlepší, co lze na české hudební scéně v současné době slyšet. Je vlastně smutný paradox, že jejich frontman Václav Havelka si neužívá na festivalu statusu hvězdy, ale po celou dobu festivalu bude k vidění okolo hlavního pódia "jen" jako stagemanager...

Please The Trees (Václav Havelka)

Za zmínku stojí i viditelná proměna nabídky areálu. Nejen hlavní scéna, ale i undergroundový stan mají kvalitnější zvukové a hlavně světelné vybavení. A nabídka cateringu je mnohem rozmáchlejší než bylo zvykem. K tradičním festivalovým „prasárnám“ typu různých krkovic, masových směsí a čínských nudlí přibylo několik stánků s kvalitními hamburgery, velká nekuřácká pivnice a několik stánků s ovocem a čerstvě mačkanými džusy. I underground jde v tomto smyslu s dobou.

Pátek už se rozjede hudebně téměř naplno. Hlavní hvězdou budou maskovaní metalisté Cradle of Filth, z českých kapel nepochybně největší zájem natáhnou Mňága a Žďorp, Monkey Business, Ondřej Havelka a Melody Makers, jako speciální host "z minula" pak přijede zpěvák Petr Spálený se svým Apollobeatem.