Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trojská válka se mění v bizarní módní přehlídku

  1:00aktualizováno  1:00
Režisér Jiří Pokorný patří mezi divadelní tvůrce s nepopiratelně osobitým viděním a znepokojivou představivostí. Jeho interpretace však nevycházejí z intelektuálně chladné analýzy.

Troilus a Kressida - Daniel Hůlka | foto: Divadlo Na Zábradlí - M. Pelda

Spíše jako by chytal dílo za ruku a intuitivně četl přímo z dlaně jeho skrytý smysl. Tímto způsobem dokáže vyhnat z dramatického textu utajené síly a dát jim i stylově důsledný tvar (Stísněná 22 v Národním divadle, Platonov v Divadle Na zábradlí), nebo se s textem dokonale minout. Což je, zdá se, případ inscenace Troilus a Kressida v Divadle Na zábradlí.

Shakespearova nepříliš často uváděná hra na motivy trojských válek je sice žánrově obtížně zařaditelná, avšak režisér se jakýmkoliv upřesněním ani netrápil. Uhranula jej výrazná stopa panoptikálnosti a po ní se vydal bez ohledu na jiné roviny textu. A herci jej chtě nechtě musí následovat.

Pokorný bytostně nesnáší jakoukoliv heroizaci, z mužného pachu boje tělo na tělo se mu nejspíš zvedá žaludek. Jenomže jeho nechuť má jednotvárnou podobu parodického úšklebku, v jehož duchu se rozvíjí i herecká stylizace.

Ta se rozvírá od ironických karikatur, například dvojice vojevůdců, která v sobě posléze nalezne zalíbení: chvástavě rozkročený Ajax Pavla Lišky a ještě hřmotnější obrovitý Hektor ve slušivém podání Daniela Hůlky. Pokračuje pak dlouhou řadou výsměšných portrétů, kupříkladu expresivně dunivý Agamemnon Miloslava Mejzlíka nebo narcistně okázalý rek Achilles Davida Švehlíka.

V antimilitaristické logice výkladu dostává prostor mimo jízlivou parodii titulní milenecký pár: zejména Gabriela Pyšná jako Kressida stačila emotivně zaujmout v jinak panoptikální přehlídce válčících monster.

Příležitost předvést válku coby módní přehlídku do důsledku využila oceňovaná kostýmní návrhářka Jana Preková. Její kostýmy nesou jako poznávací znak vyhraněnou kvalitu: pokud hercům přímo nepřekážejí ve výkonu, osobují si sporné právo a priori charakterizovat postavu. Jestliže však Preková svými kostýmy zesměšňuje falešnou důstojnost řeckých hrdinů, hercům tím nijak nepomáhá, ba právě naopak.

WILLIAM SHAKESPEARE - Troilus a Kressida
Divadlo Na zábradlí Praha. Přeložil Jiří Josek, režie Jiří Pokorný, scéna Jan Štěpánek, kostýmy Jana Preková, hudba Michal Pavlíček, hrají Pavel Liška, Daniel Hůlka, Gabriela Pyšná a další.
Hodnocení MF DNES: 30%

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Z open-air verze představení Tu noc těsně před lesy
RECENZE: Představení u Stalina vylepšují pejskaři, turisté i zevlouni

Jinde je všechno stejné. Tato cynická poznámka uvádí neméně cynický text z pera francouzského dramatika Bernarda-Marie Koltése. Ten své dílo uváděné pod českým...  celý článek

Z nastudování Hamleta pro Letní shakespearovské slavnosti
RECENZE: Pod lampami šílící letní Hamlet má mobil i Oidipův komplex

Letní shakespearovské slavnosti letos jako svůj hlavní titul představily Hamleta v nastudování souboru převážně spojeného s Dejvickým divadlem. V hlavní roli...  celý článek

Jan Kříž se vrátil na jeviště Divadla Kalich. Po návratu hrál muzikál Pomáda.
Mezinárodní úspěch. Jan Kříž se chystá na roli v německém Plesu upírů

Muzikálový herec a dvojnásobný držitel Thálie Jan Kříž uspěl v konkurzu na připravované německé nastudování Plesu upírů. Celou příští sezonu tak stráví v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.