Waldemar Matuška

Waldemar Matuška | foto: ČTK

Trojalbum ukazuje Matušku očima jeho ženy Olgy, Zlatá kolekce to ale není

  • 1
Trojalbum Sbohem, lásko... s podtitulem Zlatá kolekce přináší ne úplně obvyklý pohled na nedávno zemřelého zpěváka Waldemara Matušku.

Kdo by čekal od kompletu tradiční Matuškovo "best of" (k čemuž by, konec konců, mohl navádět nepříliš šťastně, ale z komerčních důvodů vcelku pochopitelně zvolený podtitul), bude možná trochu zklamán, i když si na své přijde také. Nicméně takovému zájemci bylo určeno spíš dvojalbum Slavík z Madridu/Největší hity z roku 2007.

Sbohem, lásko... je tematicky, disk po disku, rozděleno na tři části. Na výběru se podle webových stránek vydavatelství Supraphon kromě kompilátora Jiřího Svobody podepsala i Matuškova manželka a spolupracovnice, zpěvačka Olga Matušková, což evidentně značně přispělo ke stavbě zejména druhého a třetího disku.

První CD se nejvíce blíží představě o hitové kompilaci. Slavíci z Madridu, Jó třešně zrály, Růže z Texasu, Tam za vodou v rákosí, Sbohem lásko, Už koníček pádí nebo To všecko odnes čas jsou písně, které budou mít s Matuškovým hlasem jedou provždy spojeny takříkajíc "na první dobrou".

Najdeme zde nicméně i písně, které možná trošku upadly v zapomnění a je dobře, že se připomínají. Týká se to například krásného duetu s Martou Kubišovou Víc nechtěl by snad ani d´Artagnan.

Waldemar Matuška a Helena VondráčkováA v neposlední řadě také českých verzí dvou klíčových písní amerického folkového hnutí 60. let, které Matuška na české poměry relativně rychle převzal do repertoáru, totiž dylanovky Blowin´ In The Wind (Vítr to ví) a lidovky All My Trials, známé mj. od tria Peter, Paul & Mary (Matuškova společná verze s Helenou Vondáčkovou a Karlem Kopeckým je právě tímto vokálním aranžmá nepochybně inspirována).

Kolik hitů najdeme na prvním disku, tolik se jich nedostává na druhém a třetím. ten druhý je věnován Matuškově spolupráci se skupinou KTO a Olgou Blechovou-Matuškovou. Písně kluci do nepohody, Uragán, Eldorádo, jen se přiznej,že ti scházím nebo Co děláš, to dělej rád patřily aspoň k dobovým šlágrům, ostatní patří spíš mezi pozapomenuté písně.

Waldemar MatuškaAčkoli KTO byla country skupina, Matuška vlastně nikdy, alespoň co se týče nahrávek, krok k opravdové country (přes všechny ty stetsony a další prvky image) nedokročil - základ drtivé většiny písní nahrály taneční orchestry, členové KTO jen dobarvovali jejich uniformní zvuk countryovými nástroji, akustickou kytarou, banjem, mandolínou nebo steel kytarou.

Třetí disk je zajímavý pro ty posluchače, kteří ještě neměli možnost se seznámit s Matuškovými nahrávkami, pořízenými v jeho novém domově ve Spojených státech. Závěrečné CD nese podtitul Námořnické, lidové a trampské písničky a kromě výběru nahrávek z různých období v Československu přináší právě staré české trampské songy, které Matuška se svou ženou a klávesistou Kennym Veenstrou nahrál a nazpíval na Floridě v roce 1990.

Olga Blechová-Matušková a Waldemar MatuškaJe zřejmé, že většina písní z druhého a třetího disku má pro spolukompilátorku značnou hodnotu, v mnoha případech nejspíš mnohem vyšší než pro kohokoli jiného i z řad Matuškových stálých fanoušků. Tenhle výběr pořídila paní Matušková především pro sebe. To je sice jistě relevantní a jak již bylo řečeno, pohled na zpěvákovu tvorbu to není úplně nezajímavý. Artefakt s podtitulem Zlatá kolekce (rozumím-li tomu termínu správně), by však měl vypadat přece jen trochu jinak.