Triny

Triny | foto: Indies Records

Triny vystřelují šipky emocí

V Česku přibývá skupin schopných oslovit zahraniční publikum. Nedávno se o tom přesvědčilo trio Triny ve vídeňském jazzovém klubu Porgy & Bess.

Iveta Kováčová, Jana Procházková a Dagmar Podkonická sklidily aplaus a publikum si vytleskalo přídavky.

Začínají se potvrzovat slova českého rockera a producenta Ivana Krále, který se skupinou Triny natočil jejich první album Gipsy Streams (2001). "S Triny se dá hrát kdekoliv, třeba i v Africe nebo Americe. Je to hudba, ve které zní blues, gospel, rock, folk, česká muzika, maďarská, černošská," řekl Král.

V druhém albu Aven dávají Triny další důkaz výjimečnosti. Tři ženské hlasy barevně souzní v refrénech a dokážou také zpívat různé role v rámci jediné písně. To je velká výhoda. Se skupinou Triny se posluchač ocitne chvíli na rozhádaném tržišti či v babylonu národů, jindy v harmonické přehledné melodii, která nechá vyniknout kráse tónů.

Spontánnost se propojuje s vokální technikou, ostatně všechny dámy působily i v muzikálech. Nejvýraznější osobností je Iveta Kováčová, jediná Romka v triu a bývalá hlasatelka České televize, která vystudovala konzervatoř v Praze.

Kováčová rozepsala vokální aranžmá. A ručí za to, že muzika Trin, které poprvé vystoupily v roce 2000, vyráží z kořene romských písní, i když se stočí třeba k jazzu nebo latinskoamerickým rytmům. Tomu napomáhají hudebníci, hlavně kytarista Josef Štěpánek, bubeník Camilo Caller a baskytarista Jan Lstibůrek.

V témže proudu hudby se pohybovala Zuzana Navarová, i když si samozřejmě vytvářela vlastní styl. Triny mají podobné zaujetí a chuť hledat nové světy. Stavějí mosty k dalším stylům a zjišťují, že romská hudba může být nosná a tvárná stejně jako blues.

Třeba milostná píseň Me čak kerava (Jen do tebe dělám) se nese až někam na pobřeží Karibiku. Piano hraje jako ve filmu Buena Vista Social Club, ovšem z ležérních temp vystřelují vášnivé šipky emocí. Skvostná píseň má lidově přímou i umělecky rozkošatělou formu, která charakterizuje celou desku.

Není to muzika, která by vyvolávala nějaký tlak. Triny se dostávají k posluchačovu srdci jemnými ženskými metodami. Patří k nim koketnost, to když jejich hlasy hýří barvami, mámivá radost z rytmu i tiché, křehké tóny balad. Triny jsou okouzlující.