„American Life je odrazem stavu mé mysli a současného pohledu na svět,“ řekla, když se oděla do maskáčů, najala irácké děti a v režii Jonase Akerlunda sehrála bojovou akci pro svůj videoklip.
Jenže polemický snímek by v době tažení na Bagdád vyzněl jako jednostranná agitka, a tak Madonna stáhla video z oběhu. Ale možná to byl další z marketingových tahů, který představil novou Madonnu. Ta se na obalu desky tváří jako gerilová bojovnice a v titulní písni kritizuje svět celebrit.
Tři Madonny v jedné
Madonna by se dala rozdělit do tří osobností, z nichž každá je dokonalá. Existuje Madonna umělkyně, manažerka a obchodnice, vlastním jménem Madonna Louise Veronica Ciccone (44). Za dvacet let kariéry prodala asi 150 milionů desek. Podle odhadů jen v roce 2001 narostlo její jmění o 36 milionů liber. Když se jí reportér britského měsíčníku Q ptal, jestli ví, kolik peněz má na účtu, řekla: „Nevím to přesně. Obraťme list.“
Madonna si vybírá kontroverzní témata nebo postoje, které mohou časem nabývat na významu. Například v osmdesátých letech vycítila, že upjaté společenské zvyky brání ženám v emancipaci. V sexuálně provokativních klipech a na koncertech, na kterých plácala po zadcích svalnaté tanečníky, dodávala svým fanynkám sebevědomí. „Nikdo nebere ženy vážně a ona říká: Já jsem žena, můžu si dělat, co chci, a vůbec mi nezáleží na tom, co si o mně myslíte,“ prohlásila jedna z jejích obdivovatelek.
Nyní, kdy ženy slouží v americké armádě, se Madonna upjala k jiným tématům. Studuje mystické židovské učení kabalu a hovoří o tom, že k životu potřebuje pevná hodnotová měřítka. „Dnes není problém najít holku, která vypadá dobře, udrží tón, a pak vymyslet způsob, jak ji prodat jako zpěvačku. Neříkám, že ty holky nemůžou umělecky vyrůst, ale fakt nevím, kam v tomhle světě spějeme.
Všechno je tak stejné, unifikované,“ kritizuje Madonna showbyznys, ve kterém se umí pohybovat jako ryba ve vodě. Jak je u ní zvykem, má pravdu a zároveň provokuje. „Zpěvačka zůstává sama sebou a neustále se otáčí kolem několika konfliktních témat. Co se proměňuje, je obal. Ten současný patří k jejím nejlepším,“ míní publicista Josef Vlček v magazínu Music.
Klející celebrita
Na albu American Life obsadila do hlavní role sebe samu. V titulní písni vypočítává lidi, které má na výplatní pásce: řidiče, sekretáře, zahradníka či muže z ochranky. Žádný z nich prý nenaplňuje její život. Názor, že velké bohatství automaticky nevede ke štěstí, může být obvyklým povzdechem superbohaté celebrity. „Ale uznejte, že mám právo na názor, jaké to je nebo není. Všichni by se chtěli stát celebritami. Říkám, že je to na hovno. A kdo to ví líp než já?“ tvrdí Madonna.
Podle ní je pro člověka důležité, aby měl ucelený hodnotový systém. „Jak se zdá, my žádný hodnotový systém nemáme. Musíte se dostat na vrchol, ať to stojí co to stojí. Je to pozlátko života. Vypadej takhle a budeš šťastný. Jezdi tímhle autem, budeš populární. Oblíkni si tyhle hadry a lidi s tebou budou chtít šukat. Je to velmi silná iluze a lidi jsou na ní zaháčkovaní. Včetně mě... Respektive dříve to tak bylo,“ opravila se Madonna v magazínu Q.
Zpěvačka má čich na muziku, která je zdánlivě okrajová a neprodejná. Umí ji vytáhnout do hitparád. Dělala to už v osmdesátých letech, kdy čerpala z newyorských tanečních klubů a podobně postupuje i nyní. Nezvyklá píseň Die Another Day z alba American Life rozbíjí klišé bondovských hitů, postavených na melodické noblese i ironii. Madonnina melodie zní jakoby utopená v pestrém víru zvuků a hudebních fragmentů.
Na novém albu spolupracuje s francouzským mágem Mirwaisem Ahmadzaiem, který jí pomáhal s předchozím titulem Music. Ahmadzaiova laboratoř „vyvinula“ elektronické rytmy a zvuky, do kterých Madonna zpívá nebo rapuje a jež propojila s kytarami. „Pokusili jsme se spojit sféry akustické a elektronické hudby,“ dodala. Díky tomu zní její muzika částečně tradičně a zároveň moderně, má rytmickou vzrušivost, melodičnost a elektronický odér.
Madonna matka
Někdejší sexuální dračice se změnila poté, co se stala matkou. Má sedmiletou dceru Lourdes a dvouletého Rocca. Manželka britského režiséra Guye Ritchieho je více fixovaná na rodinu a v písňových rolích bojuje za tradiční hodnoty. Například o lásce k Ritchiemu zpívá v písních Nothing Falls, Intervention a X-Static Process. Tisk však nelíčí její manželství jako idylku a Madonna si stěžuje: „Novináři si prostě nepřejí, abych měla šťastné manželství a rodinu.“
Mother and Father je nejcitlivější píseň na desce. Madonna prý hledá smysl své existence od doby, co jí umřela matka. Ztratila i strýce a byla u toho, když zemřelo dítě její nevlastní matky. „Ta píseň je o opuštění, smutku a o tom, že člověk by měl jít dál,“ říká Madonna, která věří v převtělování. Myslí si, že jsme všichni spojeni. „Tohle není můj první život ve fyzickém těle a nebude poslední,“ tvrdí zpěvačka, známá převtělováním v showbyznysu. Seznam postav, které už v životě sehrála, by asi vydal na několik životů. Ani ten z alba American Life nebude poslední.
Madonna s manželem a dětmi v Central parku. |
Madonna. |
Madonna nezklamala ani při udílení Turnerovy ceny, když přítomné oslovila "motherfuckers". |
Zpěvačka Madonna a její muž, britský režisér Guy Ritchie. |
Pierce Brosnan a jeho žena Keely pózují spolu s Madonnou a jejím manželem Guy Ritchiem na slavnostní premiéře snímku Die Another Day (Dnes neumírej). (Londýn, 18. listopadu 2002). |
Madonna hraje ve filmu lesbickou učitelku šermování |
Madonna: American Life. Obal alba. (2003). |