Tradiční opera je ve znamení dřiny

Soubor Čínské divadelní akademie, který je doma velmi populární, se dostal vůbec poprvé do Evropy. Paní Shang Huimin, pokračovatelka školy pekingské opery rodového typu, spolu s ředitelkou akademie Li Aixian přivezly ukázky tradiční pekingské opery nejdříve do Českého Krumlova a poté do Prahy.

"Češi jsou velmi přátelští a usmívají se. Krumlov je město jako z pohádky a Praha kypící velkoměsto," sdělovaly své dojmy první dámy pekingské opery - tradičního čínského divadla původem z císařského paláce, spojujícího vysoce formalizovaný jevištní projev, líčení a kostým se zpěvem a akrobacií.

Pekingská opera se v Česku ocitla zásluhou u nás zdomácnělé zpěvačky Feng-Jün Song, která pekingskou operu u Shang Huimin osm let studovala.

"V Číně dříve existovaly jen rodové školy, mistr přijímal své osobní žáky, kterým předal všechno. Žáci byli tak trochu majetkem mistra. Dnes existují umělecké školy jako instituce. Vyučující však nadále přijímají mimořádně talentované děti jako osobní žáky," vysvětluje Shang Huimin.

Výcvik nesmírně náročných technik zůstal stejně tvrdý, ale prý zmizelo bití.

"U Feng-Jün Song tohle nikdy nebylo potřeba, byla vždy velmi pilná a nebyl důvod se zlobit," tvrdí paní Shang o své osobní žačce. Za celý umělecký život přijala pouze čtyři studenty.

Překvapením bylo pro čínský soubor přijetí českých diváků. "V Číně má publikum velikou moc; když začínajícího herce nepřijme, tak skončil. Po představení se příliš netleská, u vás jsme se šli děkovat šestkrát, a to je mimořádné,"  říká Shang Huimin, která by ráda vyvrátila názor, že pekingská opera je ustrnulým druhem, který se již po staletí nevyvíjí.

"Od evropského divadla jsme například převzali dekorace na scéně,"  říká.