Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tom Hanks: Hrát osmiletého byla výzva

  9:44aktualizováno  9:44
Patří k nejlépe placeným hercům Hollywoodu, doma má dva Oscary, sesbíral řadu dalších ocenění včetně čtyř Zlatých glóbů. Tom Hanks si už zkrátka ve filmových kronikách vybudoval slušnou pozici. Legendární se stal jeho výkon v komedii Forrest Gump.

Nedávno se v českých kinech objevil ve snímku Terminál jako muž z východního bloku, který zůstane několik dní uvězněn v areálu mezinárodního letiště. A následující týden si odbude premiéru další, v podobě animovaného Polárního expresu.

Při jeho výrobě byli herci napojeni na speciální senzory a svými pohyby vytvářeli podklady k animacím. Řadu hlavních rolí tímto způsobem vytvořil právě Tom Hanks, který film i spoluprodukoval.

* Namluvil jste postavičku Woodyho v Příběhu hraček, teď přicházíte s Polárním expresem. Řekněte, jsou motivací natáčet pohádky i vaše vlastní děti?
Snad se na ně jdou podívat, ale moc se na to nespoléhám. Ony jednoduše už viděly tolik mých filmů, že bych je na další snad musel tahat za uši. Ale Polární expres je film pro všechny generace a takový se povede udělat málokdy. Proto nemám moc rád to škatulkování na „dětské“, protože je vlastně může vidět každý.

* Děti máte čtyři - dvě dospělé z prvního manželství a dvě menší se současnou manželkou Ritou Wilsonovou. Už si zvykly na to, že jste slavný herec?
Ano. Říkají, že táta obvykle přijde domů pozdě a vypadá trochu podivně, podle toho, jakou postavu právě hraje. Víte, já si jen přeji, aby se jim moje filmy líbily a porozuměly jim.

* Čím vás zaujal právě Polární expres Chrise Van Allsburga?
V Americe je velmi populární, protože jde o vzrušující příběh, který se pohybuje mezi sněním a realitou. Stalo se tradicí, že ho rodiče každý rok během svátků předčítají svým potomkům. S režisérem Robertem Zemeckisem jsme zjistili, že na tenhle příběh jsou volná filmová práva, a tak je moje produkční firma zakoupila. Od začátku jsem věděl jedno - že chceme udělat elegantní film, který by se podobal kresbám z knížky.

* Čím se liší od jiných animovaných filmů?
Tím, že není animovaný! Vystupoval jsem v několika kreslených filmech a pokaždé to vypadalo podobně: přišel jsem do zvukového studia a několikrát nahrál svůj hlas. Potom k němu výtvarník vytvořil animovanou postavičku. Polární expres takový není. Využívá techniku, při níž vše, co diváci uvidí na plátně, bylo zahráno skutečnými herci v ateliéru. Bez světelných efektů a bez dekorací. Technici nás oblékli do velice těsných kombinéz a na naše těla umístili řadu senzorů. Ty pak zaznamenávaly náš pohyb do počítače.

* Velmi autentické jsou i výrazy ve tvářích kreslených hrdinů.
Ty se dělaly ještě složitější metodou. V některých chvílích jsme měli na obličeji až 152 senzorů, které snímaly naši mimiku - doširoka otevřené oči, smutek i úsměvy.

* Jaké to je, mít na obličeji takové množství senzorů?
No, moc příjemné to nebylo. Ale za chvíli jsem úplně zapomněl, že je mám. Pak se mi však podařilo některý shodit a to hned bylo křiku - i když totiž zůstal ležet na zemi, dál posílal údaje do počítače a mně tak najednou třeba ucho viselo až k podlaze.

* Hrál jste osmiletého kluka. Jak jste si s tím poradil, co bylo nejtěžší?
V každém případě to byla výzva. Byla to unikátní atmosféra - čtyři dospělí v hlavních rolích hrají děti. Moc často se mi nestává, abych souhlasil s rolí osmiletého kluka, který jede na severní pól. Byla to legrace, prostě jsme si všichni hráli na děti.

* Dokázal jste svůj hlas změnit tak, aby zněl jako dětský?
Ne, to nešlo. Zkoušeli jsme to, ale výsledek nezněl dobře. Režisér Zemeckis to vysvětloval tak, že s ženským hlasem většinou problémy nejsou. Jenže puberta mění hloubku mužského hlasu, a přestože jsem se snažil, co nejvíc to šlo, musel hlavního hrdinu namluvit skutečný chlapec v jeho věku.

* V kolika rolích v Polárním expresu vlastně hrajete?
Hraju chlapce - hrdinu, jeho otce, dirigenta, Hoba a Santa Clause. Nikomu jsem se nevnucoval, ale nějak k tomu došlo.

* Která z postav vás nejvíc bavila?
Nejvíc jsem si asi zamiloval Hoba, který mi připomíná potrhlého strýčka, který ponižuje své neteře i vnuky a ke všemu se staví negativně. Nebyl jsem v této roli tak omezený jako v ostatních. Třeba hlavní hrdina se musí podřídit všemu, co se odehrává v předloze, průvodčí má své předpisy, ale Hobo je takový nespoutaný anarchista, svým způsobem reprezentuje tmavou stránkou Vánoc.

* Chystáte po Polárním expresu další podobný příběh?
Počkáme si na to, jak Polární expres diváci přijmou. Hlavně však věřím tomu, že se naše metoda osvědčí u filmařů a začnou ji používat. Protože až lidé Polární expres uvidí v kinech, zjistí, že jsme ve výrobě filmu vytvořili nový trend.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Divadlo Ungelt, Praha
OBRAZEM: Od Ungeltu po Zlín. Co přejí do nového roku čeští umělci

Na závěr roku tradičně vybíráme z došlých novoročenek od kulturních institucí, jako jsou galerie, divadla nebo festivaly. Podívejte se, co a jak přejí do...  celý článek

Joanne K. Rowlingová - Festival spisovatelů v Torontu (23. října 2007)
Umělci reagují na brexit. Rowlingová by chtěla kouzlo, Cher se raduje

Rozhodnutí Britů vystoupit z Evropské unie komentují na sociálních sítích i umělci. Autorka Harryho Pottera, spisovatelka J. K. Rowlingová, si zoufale přeje...  celý článek

Oliver Stone
Krizi na Ukrajině podněcovala CIA, tvrdí americký režisér Stone

Americký oscarový režisér Oliver Stone obvinil Spojené státy z podněcování ukrajinské krize. Za sesazením ukrajinského prezidenta Viktora Janukovyče nebo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.