Záběr ze hry To všechno ona

Záběr ze hry To všechno ona | foto: Jakub Fulín

RECENZE: Ljuba Krbová se zaplétá do lží internetové komunikace

  • 1
V roli matky a zároveň imaginární přítelkyně svého syna vystihuje Ljuba Krbová dnešní dobu, v níž spolu nejsou lidé schopní normálně mluvit. Hra To všechno ona běloruského autora Andreje Ivanova je k vidění v pražském klubu H2O.

Tmavá místnost, ze které vystupuje jen jemně osvětlená tvář postavy u monitoru a opakující se tóny upozorňující na příchozí zprávy elektronické konverzace. V sklepním prostoru H2O na pražském Žižkově uvádí studentská umělecká skupina Oldstars v režii Tomáše Staňka hru To všechno ona. Komorní kus běloruského autora Andreje Ivanova upozorňuje na neduh současné generace, která neumí otevřeně komunikovat jinak než přes počítač či telefon.

Diváci nahlédnou do útrob torza rodiny, kde po smrti otce zůstala jen matka (Ljuba Krbová) s dospívajícím synem (Jan Battěk). Ani jeden z nich se s odchodem třetí osoby nevyrovnal, oba navíc téměř ztratili schopnost spolu rozumně v každodenních situacích vycházet.

Syn matku dorostenecky přehlíží, ona se k němu snaží zmatenými pokusy najít cestu. I proto si založí imaginární profil dívky a naváže s ním kontakt skrz internetový chat. Kromě úvodní části se tak většina hry neodehrává na střídmě řešené scéně, ale spíše na stěně před diváky, kde je za soustavného klapotu klávesnice promítána konverzace dvojice.

Autor a tvůrci se současným tématem skvěle pracují, povedlo se jim důvěryhodně napodobit styl elektronické komunikace i dobře navodit pocity s tím spojené. Matka se do webové sítě lží zaplétá natolik, že to ruinuje nejen její pracovní život, ale i citový svět synův.

O problémech současné komunikace vzniklo už několik her, v loňské sezoně uvedl například pražský Experimentální prostor NOD hru Generace FB. V klubu H2O se však nesnaží příliš moralizovat a hlavně nerezignují na divadlo. I přes tíhu sdělení a možná zbytečně vyhrocený konec se tvůrci nebojí plně využít rodinných vztahů a místy zachází až do komediálních poloh.

To všechno ona

75 %

H2O

premiéra 10. ledna 2015

režie: Tomáš Staněk

hrají: Ljuba Krbová, Jan Battěk

Kromě dobře zvoleného jednoduchého hudebního doprovodu a už zmíněné scény tomu napomáhají i výkony herců, Ljuba Krbová dobře přechází mezi starostlivou matkou a jejím internetovým alter egem, mladý Jan Battěk pak podává výkon téměř autentický.


Témata: Ljuba Krbová