Od začátku roku dychtivě vyhlížený návrat kapely The Libertines je tady v podobě desky Anthems For Doomed Youth. Čekalo se na muziku a samozřejmě, jestli to drogový „rapl“ Pete Doherty takzvaně dá.
Anthems For Doomed YouthThe Libertines CD, 399 korun |
Dal. A i když už došlo na rušení koncertů ze „zdravotních důvodů“, nové album je po desetiletí na světě a čekání na ně se vyplatilo.
Pozorný posluchač najde odkazy na Rudyarda Kiplinga v písni Gunga Din, prvním singlu k desce. Titulní skladba si zase název vypůjčila od básníka Wilfreda Owena.
Méně vnímaví nebo jazykově vybavení půjdou po vyznění hudby, která umně proplouvá osvědčenými vodami nezávislého rocku. Z nahrávky ční spodní proudy Londýna ještě podpořené mnohými odkazy na tamní místopis v textech. Jen do textu písně Fury of Chonburi a skoro vůbec do muziky se oproti tomu propasírovalo Thajsko, kde se deska nahrávala.
The Libertines dovedou i zvolnit. The Milkman’s Horse nebo Iceman a ještě více asi Dohertyho „sólová“ skladba You’re My Waterloo představují balady, jež zásadně vybočují z převládající nálady celé desky. You’re My Waterloo se se svým klavírním doprovodem dostává až do oblasti poctivého popu. Skladba, prý o vztahu k Carlu Barâtovi, patří ke starším, byla už dříve zveřejněna v podobě dema a Doherty ji také nejednou hrál sólově. V písni Dead for Love, která uzavírá standardní vydání alba, potom producent Jake Gosling pustil kapelu do světa filmových dojáků. Ovšem s rafinovaně utopeným ochraptělým zpěvem píseň rozhodně nepůsobí jako kýč.
Kdo má však rád našláplejší Libertines, měl by přihodit stovku a pořídit si de luxe verzi alba rozšířenou dalšími čtyřmi skladbami o celou třetinu. Nádavkem dostane i trochu studiového štěbetání.