Producenti

Producenti - z české verze muzikálu | foto: Hudební divadlo Karlín

Tereza Duchková, sen českých Producentů

Zpěvačka Tereza Duchková je tím nejlepším, co česká verze muzikálu Producenti nabízí. Ten otevřel opravené divadlo v Karlíně.

Pokud si koupíte lístek na muzikál Producenti, jehož premiérou se čtyři roky po povodni postavilo na nohy Hudební divadlo Karlín, jako byste ho získali v akci „Dva za cenu jednoho“.

Nejenže vás čeká slušná show, ale též dech beroucí pohled na zrekonstruovaný sál divadla. Těch 630 milionů korun, které si opravy vyžádaly, daly bahnu a vodě, jež sahala až do výšky prvního patra, náležitou odpověď.

Současný světový hit
Scéna se slavnostně otevírala minulý čtvrtek. A mimořádný den žádal i mimořádný kus. Karlínští si pro něj došli na Broadway: koupili práva na Producenty, poslední tamější hit, původně film Mela Brookse z roku 1968, který v divadelní podobě posbíral dvanáct prestižních cen Tony.

Vypráví o pánech Bialystockovi a Bloomovi - slavném, ale krachujícím producentovi - a o mladém účetním, který sní o kariéře na Broadwayi. Dvojice se chytí myšlenky, že propadák jim může hodit větší zisk než úspěšná show, a rozhodnou se vyprodukovat nejhorší muzikál na světě.

Vyberou si hru z pera neonacisty Hitler je úsvit, najmou příšerného režiséra, angažují zpěvačku s nepřehlédnutelným švédským přízvukem, a doufají v absolutní neúspěch. Diváci a kritika však muzikál zahrnou ovacemi: hra Hitler je úsvit je novým hitem Broadwaye.

Ach, ty české šaškárny
Někteří z Karlína si dobře uvědomili zásadní věc: když máme divadlo světových parametrů, nechovejme se k němu jako macecha, která nebyla dál než v okresním městě.

Takový je třeba vzkaz Martina Černého, autora scény, která i přes podobnosti s filmovou verzí přináší originální nápady (pohybující se holubi či sevřená účetní kancelář), nebo Lucie Loosové, autorky kostýmů. Ke cti show také přispívá živý orchestr, vedený dirigenty Otou Balagem a Kryštofem Markem. Jeho nasazení jako by chtělo zapomenout na to, že Producenti nemají žádný vyložený hit.

První premiéru měl muzikál ve čtvrtek, druhou v pátek. Napoprvé si hlavní dvojici zahráli Petr Štěpánek a Roman Vojtek.

První platí za hvězdu scény, Producenti mu však nesedli. Štěpánek postrádá esprit broadwayského producenta, jeho výkon je zadýchaný a tak snaživý, že to nelze přehlédnout. Bialystocka měl hrát muž s většími možnostmi, Štěpánek se s ním snažil poprat, ale je to bohužel on, kdo odešel se šrámy.

Martin Sobotka byl na páteční premiéře pěvecky o třídu lepší, ale i jeho švejkovskému pojetí chybělo nutné charizma. Oproti tomu Sobotkův partner Aleš Háma prohrává s Vojtkem - v pěveckých číslech srovnává krok, ale v činoherních pasážích dělá z Blooma většího šaška, než by snesl vkus.

To je ostatně asi největší problém českých Producentů i režiséra Antonína Procházky a věc, na kterou v Karlíně občas zapomněli. Jednou z předností muzikálu Producenti je humor: nic mu není svaté, střídá bizarní postavy i scény. Je vlastně prvním muzikálem, u kterého se diváci kromě dojmu z velkolepého provedení a hudebních čísel také dost zasmějí.

Avšak zmíněný humor už zařídil autor Mel Brooks, nebylo potřeba jej nastavovat dětinskou režijní kaší nebo absurdním hereckým přeháněním. To se netýká jen Hámy, ale také Jaromíra Dulavy (nacista) nebo Rudolfa Kubíka z partičky homosexuálů. Navíc platí, že i postavy, které jsou k posměchu, mají umět zpívat a případnou nešikovnost zahrát - ne ve stylu „tohle je šašek, ten prakticky nemusí umět zpívat“. Vždyť jsme, pánové, stále v muzikálu! Korunku tomu nekriticky nasadil sám režisér Procházka coby páteční představitel autora hry Hitler je úsvit. Jeho chvíle, to není vtip, nýbrž cesta zpět ze světa za české hranice.

Královna Producentů
Ke slušnému dojmu však přispívá celá company, a i těch dobrých zpěváků a herců je pořád dost. Jeden, respektive jedna z nich však září nad ostatními a žádný se jí tady nevyrovná. Tereza Duchková.

Jako by jí Švédka Ulla byla napsaná na tělo: naivní symbol smyslnosti, roztomilý přízvuk, dojemná zbrklost začátečnice, avšak současně obrovská pěvecká dispozice.

Z Duchkové je cítit lehkost v každé poloze, když je potřeba skvěle zazpívat, nevzbuzuje sebemenší pochybnost. A nemotornost demonstruje vtipným tanečkem, ne zpovykanými gesty. Její Ulla je osobitá a během vteřiny dokáže okouzlit celé divadlo.

Na druhé, páteční premiéře ve stejné roli mile překvapila Ivana Chýlková, hodně podobná filmové Ulle, kterou hrála Uma Thurmanová. Na Terezu Duchkovou, která je tím, kdo českým Producentům dodává punc světovosti, však nemá ani jedna z nich.

MEL BROOKS - Producenti
Hudební divadlo Karlín, Praha, režie Antonín Procházka. Hrají Tereza Duchková, Petr Štěpánek, Martin Sobotka, Roman Vojtek a další. Premiéry 12. a 13. října.
Hodnocení MF DNES: 70%