Desku Small Monstrosities produkoval Roman Holý ze skupiny Monkey Business, jehož funkově pružný zvuk i způsob humoru album výrazně ovlivnil.
Všechny dívky z rozpadlého tria se uplatnily. Helena Zeťová je hvězda, jejíž cesta k velkému táboru ctitelů vede na pomezí rocku a rhythm and blues. Tereza Kerndlová, bezpochyby nadaná zpěvačka, se zatím spolehla více na dekorace, tančící tělo a půvabnou tvář, její hudba má hezký zvuk, ale postrádá duši.
To nelze říci o Tereze Černochové (1983). Její novinka je ve srovnání s alby kolegyň nejodvážnější, zasahuje až do sfér psychedelické hudby, zároveň nabízí tanečně napružené písně s chytlavými refrény i baladicky vláčné songy. Černochová ještě stihla zazpívat v angličtině duet s otcem, jedním z technicky nejlépe vybavených českých zpěváků, který na sklonku roku opustil tento svět.
I když deska je stylově rozmanitá, skladbu Crying Song z katalogu Pink Floyd by od nich asi nikdo nečekal. Je to píseň lehká jako pápěří, které pomalu pluje prostorem, a vedle sametového vokálního dialogu s otcem ji hlas Terezy Černochové nadnáší v táhlých, znělých tónech.
Vlastně většina desky je sestavena z převzatých skladeb včetně úvodní, soulrockové pecky Crazy Horses z repertoáru americké sestavy The Osmonds. Syrovost jí přidaly kytary Oldy Krejčovse, zatímco Automatic, jinak píseň od Pointer Sisters, dává vyniknout dynamickému hlasovému aranžmá. Tereza Černochová je zvládne skvěle, až jí z hlasivek létají jiskry.
Stejně jako si osvojila němčinu a roli unavené ženy, které se chce jen spát. Undergroundová skladba Müde, převzatá od německé kapely Ideal, je dalším hudebním překvapením alba. Jedna ze dvou domácích skladeb, Vhodný/á, je opět duet, tentokrát s Danem Bártou. Slovně hravý, zvukově znělý text a Bártova pěvecká vytříbenost si výtečně rozumějí se zpěvem Černochové.
Podobně jako její vokální vzory Prince nebo Michael Jackson nevyniká Černochová hlasem, který by boural sály. Tuhle schopnost má Zeťová, ovšem Černochová (příjmení zdá se v tomto případě velmi přiléhavé) vystřeluje energii z jemných tónů. Umí posluchače vtáhnout do písně, aniž jej převálcuje, třeba v pomalé skladbě Always In My Dream.
Ale i v dynamičtějších snímcích Lovestruck nebo Sure Shot, které mají ve funkově dráždivém pulzu blízko k Holého partě Monkey Business, se zpěvačka prosadila. Křehké barvy hlasu jako by písně prosvětlovaly, zároveň je něžně „nakopávají“.
Tereza Černochová se potkala s lidmi kolem Romana Holého, a to se projevilo i na humoru, který je místy otrlý, na druhou stranu shazuje dekorativní styl soulových hvězd. Málokterá by si dala do bookletu fotku zlomeného podpatku nebo něčeho zeleného, co se jí zadřelo za zuby. Nehledě na snímek usínající zpěvačky „kousnuté“ upírem.
Naštěstí na albu Small Monstrosities je člověk uštknutý zpěvem a hudbou. A s Terezou Černochovou je nutné na domácí scéně vážně počítat.
TEREZA ČERNOCHOVÁ - Small Monstrosities
Championship Records, délka CD 40:16
Hodnocení MF DNES: 80%