Mít píseň v oblíbeném seriálu je ideální, navíc vyzkoušený recept, jak se lidem propašovat rovnou pod kůži. Chcete důkaz?
Kdybys tak náhodou měl pocit, že jsi sám, tou cestou mechovou přijď rychle rovnou k nám. Vždyť fůru přátel máš v Zeleném údolí, no tak si jich jen važ, ať už jsi kdokoli.
Tenhle popěvek zná nazpaměť celá generace dnešních třicátníků. Dvanáctidílný seriál Přátelé zeleného údolí z roku 1980 přinášel na obrazovku týden co týden dobrodružství lesníka Horyny, jeho městského vnuka Pavla a psa Halušky.
A také titulní písničku Zelené údolí, z níž úryvek pochází. Skladbu Jaroslava Wykrenta a Vadima Petrova nazpívali představitelé hlavních rolí Martin Čížek s Vladem Müllerem.
Díky seriálu se stala československým hitem, jenž v paměti tehdejších dětí a puberťáků přežil i změnu režimu a rozdělení republiky. Dvorní skladatelé Zelené údolí nebylo ani prvním, ani posledním seriálem, který zajistil své úvodní písničce téměř nesmrtelný život.
Bezmála dva miliony lidí si o čtvrt století později pobrukují pravidelně u televizí chytlavou melodii provázející už druhou řadu seriálu TV Nova Ordinace v růžové zahradě. Skladbu Někdy stačí dát jen dech nazpíval s Ivou Frühlingovou slovenský muzikant a zpěvák Miro Žbirka, který ji také složil.
Stejně jako v případě skladby z Ošklivky Katky Jaký to je i Někdy stačí dát jen dech převzala česká rádia a stal se z ní jeden z největších tuzemských hitů roku 2005. Režisér Ján Sebechlebský Žbirku o napsání úvodní melodie požádal sám – poté, co s ním natočil videoklipy k písním 22 dní a Ty a já.
"Od té doby se přátelíme, a tak Ján přišel s tím, zda bych nechtěl k Ordinaci napsat základní písničku. Oslovil jsem Kamila Peteraje, který píše texty i v češtině, a když jsem pak muziku poslouchal, napadlo mě, že by to byl optimální duet," říká Žbirka.
Než se skladatel pustí do hudby k seriálu, musí prostudovat scénář, prosedět pár hodin v debatách s režisérem, vyslechnout si mínění hudebního dramaturga... a také se na seriál předem podívat, aby melodie i text odpovídaly jeho obsahu.
"Nejdůležitější pro skladatele je vytvoření vhodných hudebních témat, šitých na míru seriálu, a dobře s nimi pracovat. A hlavně musí vytvořit silnou titulkovou píseň, která může přitáhnout diváky k televizi," tvrdí třeba Michal Pavlíček.
Režiséři seriálů si své dvorní skladatele většinou vybírají sami. Hudebníci tedy musí vyčkávat, jestli podobně šťastná nabídka nepřiletí sama. A často se pak nad seriálovými hity sejdou lidé, kteří spolu pracovali již dříve.
Právě to je případ Michala Pavlíčka, který si k nazpívání skladby k Místu v životě vybral Báru Basikovou a Kamila Střihavku, s nimiž se potkal už při zkoušení vlastního muzikálu Obraz Doriana Graye.
Nebo zmiňované Ošklivky Katky, kde Ewa Farna zpívá píseň od Ondřeje Soukupa a Gábiny Osvaldové. Dvojice je za normálních okolností dvorním týmem Lucie Bílé, která Farnou podporuje.
Dříve patřili k nejvytěžovanějším seriálovým autorům Ladislav Štaidl či Karel Svoboda – ten je mimo jiné podepsán pod proslulou muzikou k seriálům Včelka Mája, Návštěvníci, Cirkus Humberto, Druhý dech nebo Rodinná pouta.
Dnes pomyslnou štafetu převzal právě Pavlíček – byť jeho hudební styl je zcela odlišný. Muzikant a kytarista, proslulý jako člen Pražského výběru, je autorem melodií k seriálům Místo nahoře, Místo v životě i Dobrá čtvrť.
Napsal také symfonickou hudbu k pěti ze šesti dílů seriálu BBC Červený bedrník. Televizní série se staly jeho další doménou. Pavlíčka "televizní práce" baví. Třeba Dobrá čtvrť ho prý inspirovala ke složení skutečně současné hudby.
"Je tam všechno, od tradičnější polohy až po moderní poprockovou, nechybí ani psychedelic rock, jako je třeba závěrečná titulková píseň. Protože se v seriálu prolínají příběhy mladých lidí i jejich rodičů, nešlo to postavit jen na moderní současné hudbě. Ale dominující nástroj je saxofon a jeho citlivý feeling, piano a kytara, je tam i elektronika a zpívají tam skvělé mladé zpěvačky," říká Pavlíček.
Podobný názor, že práce na seriálové hudbě může být i obohacující, má také Ondřej Soukup, autor úvodní skladby Ošklivky Katky Jaký to je. "Byla to pro mne zajímavá nabídka hlavně proto, že mířila mimo můj obvyklý záběr. Řekl jsem si, že zkusím, co to bude obnášet, a myslím, že jsem se v mezích žánru docela trefil," vysvětluje Soukup.
I on musel předem vědět, o čem seriál je, ale viděl pouze zahraniční verzi, z níž česká tematicky vychází. "Snažil jsem se písničkou samozřejmě trefit do seriálového příběhu," říká Soukup s tím, že Ewu Farnou mu coby interpretku přidělila televize Prima. Neprotestoval.
"Považuji ji za velmi výrazný talent," tvrdí. Skládání písničky pro seriál podle něho není jednorázově finančně zajímavější než komponování muzikálů nebo skladeb pro Lucii Bílou. "Možná se ten efekt ale ukáže až později," dodává.