Tata Bojs natáčejí novou desku | foto: Dan Materna, MAFRA

Nová deska bude syrová, volají ze studia Tata Bojs. Vydají ji v červnu

  • 2
Už čtyři roky jsou bez nového řadového alba a rozhodli se to změnit. Po sérii rodinných přírůstků a zdravotních nehod strávili Tata Bojs minulý týden ve studiu ostrou fází nahrávání nového, zatím bezejmenného alba. Podle plánu by mělo vyjít 6. června.

"Chtěli jsme se tu ve dvou písničkách vrátit ke starému způsobu natáčení, který jsme uplatnili naposled na desce Ukončete nás," vypráví na úvod bubeník a zpěvák Milan Cais, proč si po devíti letech znovu vybrali studio Sono, jež je vyhlášené svou akustikou a nyní i zbrusu novým analogovým pultem za několik milionů, na němž tu Tata Bojs točí jako vůbec první kapela.

Bubeník a zpěvák Milan Cais už k novým písním Tata Bojs nakreslil akvarelovou ilustraci.

"Tehdy jsme ještě nehráli se samply a nemuseli všechno synchronizovat podle metronomu. Teď jsme se po letech znovu rozhodli postavit se ve studiu jako živá kapela a využít všechny možné přeslechy v mikrofonech a hlavně energii, kterou tenhle přístup dává," popisuje Cais, jak alespoň část nové desky Tata Bojs pojali. Jinak tu natáčejí základy bicích a akustické nástroje.

Ve studiu jsme je však s fotografem vyrušili v jiném momentě - při nahrávání písničky Progresivní, která má mít podle plánů dvě části, z nichž jedna album otevře a druhá uzavře. Hutný taneční rytmus a groove nenechává ani na vteřinu na pochybách, že novince nebude chybět pořádný odpich. Zajímavý je i minimalistický text, ve kterém Cais jako mantru pořád dokola zpívá: Nebudeme se opakovat. Což zní samo o sobě dost vtipně, i když jde prý zatím jen o kostru skladby.

"Není to koncepční album, ale písničkami se opravdu line téma opakování. A to z různých pohledů - ve smyslu rytmickém i jako opakování sebe sama, když kapela dospěje do stadia, kdy začne sama sebe vykrádat," odpovídá Milan Cais na otázku, zda se poselství písničky týká i zbytku desky. Na jejich typické hravosti se tedy nemění nic.

Stejně jako na intenzivní přípravě, pro kapelu typické. I když do velkého studia dorazili až teď, mají už počítače a uši přeplněné různými verzemi nových skladeb.
"Některé nápady vycházejí z jamů, které jsme dělali před čtyřmi lety, když jsme ještě měli zkušebnu v klubu Delta," přiznává baskytarista a textař kapely Mardoša. "Práce na desce se ale překvapivě dost posunula mou nehodou na motorce," dodává Cais a připomíná havárii, při které si před dvěma roky zlomil žebra.

Tata Bojs natáčejí ve studiu Sono, opět pomáhá producent a kytarista Dušan Neuwerth.

V rámci rekonvalescence mu zbytek kapely dotáhl domů počítač s rozpracovanými demy. "Tehdy jsem začal na písničkách víc pracovat a sám nahrával i dřevní verze a nápady, z nichž možná dokonce něco ve výsledku zůstane," dodává zpěvák, který je také úspěšným výtvarníkem a ke každé z písniček z novinky už pro svoji výstavu, která je právě k vidění v Českých Budějovicích, nakreslil akvarelovou ilustraci.

Ruka maří plány

Práce Tata Bojs byla totiž vždycky hledačská. A i z krátké návštěvy ve studiu je jasné, že na tom se nic nemění. "Bylo to super, na první dobrou," raduje se třeba u jedné písničky producent a kytarista Dušan Neuwerth. Přesto se bude nahrávat ještě alespoň třikrát - Cais chce mít na výběr z různých zvuků bubnů, kdyby náhodou... I proto překvapí, když později o přípravách desky řekne: "Chceme, aby byla syrovější, necizelujeme tolik jako dřív. Necháme jenom nejnutnější zvuky, aby písničky byly prázdnější, víc dýchaly," poodhaluje, jak bude novinka znít.

Mardoša (vpravo) bojuje se zánětem kloubů na prstech.

V prostorách velkého studia se Tata Bojs evidentně cítí dobře. Na další dny si pozvali smyčcový orchestr a jednu písničku by měli komplet zahrát Clarinet Factory.

Se smůlou však musí bojovat pořád. Slibovaného živého natáčení celé kapely se nakonec nedočkáme. Baskytarista Mardoša má nejspíš zánět dvou "brnkacích" kloubů na prstech, a tak místo natáčení jede do nemocnice, zatímco ostatní pokračují v práci. Do června totiž tolik času nezbývá...