Kapela Tata Bojs

Kapela Tata Bojs | foto: Supraphon

RECENZE: Tata Bojs servírují více popu a stále dost zábavy

• 6
Pojďme to říct na rovinu, deska pojmenovaná A/B je možná dosud nejpopovějším albem Tata Bojs, skupiny sice etablované dejme tomu v mainstreamu, leč přece jen vzešlé z alternativní klubové scény.

A aby bylo jasno, označit deváté album Tata Bojs za popové není myšleno neuctivě. Znamená to, že se deska dobře poslouchá a může si ji oblíbit široké publikum.

Loňský singl Strana A navedl fanoušky na trochu falešnou stopu. Nejde ani tolik o to, že Milan Cais změnil pro albovou verzi skladby Antikvariát zpěvovou linku v refrénu (což svědčí hlavně o tom, jak svědomitě Tata Bojs přistupují k muzice, kterou po studiovém záznamu předvádějí také živě), jako o celkově spíše temnější vyznění jak Antikvariátu, tak písně S ní.

A/B

75 %

Autor: Tata Bojs

CD, 349 korun

Ve finále se povedlo náladu obou songů trochu rozředit a umně namíchat radostnějšími skladbami, kterým nechybějí ani typicky hravé texty. Třeba úvodní Nadčasová si pohrává s česko-anglickými hříčkami „minulost je past“ a „přítomnost je prezent, nejlíp ho rozbalit a nechat se překvapit“. Obdobně vyloudí úsměv představa kombinace sushi s colou, což „byl teda nápad, v žaludku se míchá východ a západ“.

S pestrobarevným, ale přesto čistě vyvedeným obalem desky, jenž rozehrává motiv Rubikovy kostky, koresponduje barvitost hudební, na níž se nemalou měrou podílel i zástup hostů, které si Tata Bojs přizvali. Jen kapela sama musí vědět, jestli jistě nemalé produkční obtíže stály za účinkování sboru Doubravánek v jediné písni Národní. Zpěvačky z Yellow Sisters se skvěle chopily vokálů v písních Kamarádky, Nadčasová a Radioamatér, stejně jako trubka Oskara Töröka pomáhá budovat lehce snovou atmosféru tramvajové balady Noční linky.

Obálka desky A/B

Trochu hvězdnosti na desku potom přinesli „dva velikáni u stolu“, tedy Jan Burian a Marek Eben, kteří se v písni Rubik a Kubrick chopili rolí vynálezce slavného hlavolamu a věhlasného filmaře.

Nicméně hosté jsou jen takové pralinky navíc, důležité je, že korpus, který je jimi ozdobený, tedy základní muzika Tata Bojs, funguje na první dobrou.

Motiv Rubikovy kostky prostupuje celou deskou od Caisova akvarelu na obalu přes typografické ztvárnění titulu na vnitřní straně krabičky po zmíněnou skladbu. Nezbývá než doufat, že se vizuální podoba alba promítne i do následného turné, které kapela odstartuje koncem října. Že mezi osvědčené hity zapadnou nové písničky, je zřejmé. Pokud tedy zase kapela nepředělá pro živé hraní vokály.

Podívejte se na videoklip k singlu S ní