Hans Graf je zkušený dirigent, ale zázrak nesvedl. Jako naschvál den předtím hrál impresionistické skladby (byť ne přímo Debussyho) Oslo Philharmonic Orchestra. A pakliže je impresionismus především o zvukové koloristice, pak mezi kreací českého a norského orchestru byl rozdíl asi jako mezi černobílým a barevným televizorem.
Česká filharmonie umí bezesporu famózně zahrát Mou vlast nebo Mahlera, avšak nový šéfdirigent Zdeněk Mácal bude mít důvod k přemýšlení, jak pracovat s jednotlivými nástrojovými skupinami a dosáhnout podobně vytříbeného zvuku a barevných kouzel, jaká v sobotu dělali Norové. O tyhle nuance se Vladimir Ashkenazy tolik nestaral, což se v důsledku projevuje nejen na Debussym, ale i na Beethovenovi, který vyzněl jako fádní zvukový proud. Sólový kvartet se opět nepodařilo sestavit vyrovnaně, ale upřímně řečeno: kolikrát v minulých letech se Beethovenova Devátá opravdu výjimečně povedla?
Čas se zjevně nachýlil ke změně v dramaturgii těchto večerů.
Rakouský dirigent Hans Graf. |
Dirigent Hans Graf. |
Dirigent Hans Graf. |