Lubomír Přibyl: Zkosený jehlan (1996)

Lubomír Přibyl: Zkosený jehlan (1996) - Lubomír Přibyl: Zkosený jehlan (materiálový tisk, provaz, 80 x 60 cm, 1996) | foto: Inter-Kontakt-Grafik

Tajemná krása zrozená v grafických dílnách

Linoryty, sítotisky, hlubotisky, ale i klasické kamenotisky či dřevořezy. A na druhé straně digitální tisky a přehršel různých technik.

Přesto člověk nemusí rozumět všem druhům grafických dovedností, aby mohl obdivovat jejich barevnost, nápaditost či provedení.

A právě tuto možnost nabízí reprezentativní přehlídka třináctého ročníku soutěže Grafika roku 2006 v Clam-Gallasově paláci. Nechybí zde ani komorní ukázka díla Lubomíra Přibyla, který se stal letošním laureátem dvanáctého ročníku Ceny Vladimíra Boudníka, udělované za významný grafický přínos a podíl na rozvoji soudobé české grafiky.

Soutěžní kolekce vystavených děl - rozčleněná do čtyř kategorií - představuje zhruba polovinu všech zaslaných prací. Nominovaná a oceněná díla jsou na přehlídce zvýrazněna. Převažují zde především práce větších formátů - grafických listů větších než A4. Ty jsou prezentovány v oddílu A.

Cenu hlavního sponzora Pražské plynárenské, a. s., získal expresivní a velmi působivý kamenotisk Mikoláše Axmanna nazvaný Z adresáře. Zaujmou však i další velkoformátové práce - například sedmnáctibarevný linoryt Ivo Křena Žlutá řeka, výrazný Portrét dámy s pistolí Míly Judge-Fürstové či surrealistický komiksový příběh ze serigrafie Viktora Karlíka, která začíná nevinným zaběhnutím psa.

Příběh velké lásky pro změnu v duchu černého humoru vypráví série linorytů Heleny Horálkové Byla panna, měla pána (byla do něj udělána). Její poslední list končí obrazem na části rozjetého těla nevěrníka doplněným stručným textem: "Šest vagonů s tendrem jelo přes jeho mladý tělo..."

Speciální cenu partnera Stavby silnic a železnic, a.s., však tento soubor získal především pro svou výraznou kvalitu ilustrací, provedenou technikou barevného soutisku linorytu.

Práce menších formátů jsou představeny ve vitrínách. Vítězem se stal drobný barevný kombinovaný dřevořez Jana Jemelky Trojice - podle poroty "za své monumentální pojetí malého formátu". Nejvíce prací - sto šedesát devět - tvůrci přihlásili do kategorie C, jež zastupuje studentské práce. Na výstavě je jich však představena jen asi čtvrtina.

Cenu starosty městské části Praha 1 získala Lucie Novotná za obraz Pradávná krajina vyrobený technikou škrábané akvatinty. Její práce vypadá jako zčernalá stará fotografie se záhadnou hloubkou a nezřetelnými konturami. Ilustraci z edice knih Odvahy a dobrodružství evokuje svým velkoformátovým propracovaným linorytem Moře Adéla Janíková.

Lenka Jirková zase využívá vzorků bot k zobrazení ikony Marie s Ježíškem v díle Svaté podrážky. I v poslední kategorii D - autorských knih s použitím grafických technik - byly ohodnoceny Cenou časopisu Grapheion dvě studentky: Darja Čančíková a Kateřina Kozlíková.

A byla to právě studentská autorská kniha, která získala v letošním ročníku Čestnou cenu poroty. Dílo My Petry Krupíkové zaujme na první pohled svým formátem i kožešinovou vazbou. Osobitost však nepostrádá ani čestným uznáním oceněné plastické "leporelo" Evy Markové Napijme se octa, pánové - Charms.

Do popředí se derou i díla vyrobená digitálním tiskem, která občas působí apokalypticky, ať už jde o práci Two Christians Josefa Hlaváčka, Nosiče židlí Michala Kutálka nebo podle názvu nevinně vyhlížející "Modrý" pokoj Bereniky Ovčáčkové.

XIII. ročník Grafiky roku 2006
XII. Cena Vladimíra Boudníka
Clam-Gallasův palác, Husova 20, Mariánské nám. 3, Praha. Kurátorka Simeona Hošková. Výstava trvá do 1. dubna, plné vstupné 40, snížené 20 korun, www.ikg.cz