Další mimořádně sledovanou a vysoce prestižní akcí jsou Documenta v německém Kasselu, přehlídka "stavu" výtvarného umění. Jejich podobu měl ostatně v rukou na přelomu šedesátých a sedmdestých let i Harald Szeeman. Přípravou na jedenácté vydání kasselských Document, jež budou pro veřejnost zpřístupněna 8. června 2002, byl pověřen kurátor, kritik, básník a esejista Okwui Enwezor. Také téma jedenáctých Document je už jasné: globalizace světa a umění.
Po dobře utajeném jednání výběrové komise se Enwezor stal prvním kurátorem slavné přehlídky, jenž nepochází z Evropy. V Kasselu ho však znají - loni, na jubilejních desátých Documentech, se tu představil jako host jednoho ze sta diskusních večerů, pořádaných tehdejší kurátorkou Cathrine Davidovou. Letos pětatřicetiletý Enwezor se narodil v Nigérii a žije střídavě v New Yorku a jihoafrickém Johannesburgu, kde loni připravil kritikou dobře přijaté bienále současného umění. Odborná veřejnost si po suše intelektuální a encyklopedické Cathrine Davidové slibuje větší otevřenost a zejména změnu pohledu - v evropském centru bude působit odborník s odlišnou zkušeností. Pověst zdatného cestovatele by měl nyní Enwezor potvrdit i ve střední Evropě, neboť přijal pozvání na setkání umělců, kritiků a kurátorů, jež ve dnech 20. až 22. listopadu pořádá Sorosovo centrum v Bratislavě.