Výtvarník poprvé v této podobě představil soubor v pražské výstavní síni Sorosova centra, ale nedávno také v německém Stuttgartu. V dřívějším plánu na svých větších obrazech reaguje na hypertrofovaný konzum současné společnosti, její obdiv k supermarketům, automobilovému provozu, který se vyznačuje u nás mnohdy nejen pokleslou architekturou míst obchodu a aut, ale také podivnou, futuristickou realitou informačních nápisů a směrových tabulí.
"Když se půjdete projít supermarkety, naleznete podivné prostory, svébytný informační systém a další reálné věci, které ve svých dřívějších obrazech kolážovitým způsobem skládám a dávám dohromady," uvádí malíř.
Na některých obrazech tak ukazuje nejen pohledy do zmíněných míst, ale spojuje s nimi také potraviny, cenovky či další relikty - součásti supermarketů, podobně jako v textu v katalogu kritik Radek Váňa všechny místa supermarketu "spojuje" v jakousi nepřetržitou litanii či modlitbu. "Beton ode zdi ke zdi/asfalt/exit 16/asfalt ode zdi ke zdi/ od hliníkových svodidel/na druhou stranu/exit 32/ modré cedule září do dne světlo/ harmonie skla, hliníku a příjemné hudby/ přítomnost má teprve ten pravý jas!/a zase za roh," píše.
Vedle větších obrazů však Smetana vystavuje už zmíněný cyklus věnovaný pouze dekonstruktivistické architektuře tak, jak ji vnímá u některých architektonických návrhů dekonstruktivistických architektů, například Daniela Libeskinda, autora nedávno otevřeného památníku Holocaustu v Berlíně.
"Vytvářím pohledy do prostor, které jsou prapodivně zhroucené. Pohrávám si s tím, protože na rozdíl od dekonstruktivistických architektů nemusím řešit, že mi to spadne. Architekti na rozdíl ode mne prostě gravitaci nezničí," vysvětluje Tomáš Smetana své neobvyklé, jakoby abstraktní obrazy, v nichž se skrývají prostory, s nimiž pracují dekonstruktivističtí architekti.
Výstava malíře Tomáše Svobody v ostravském klubu Černý pavouk potrvá do poloviny listopadu.
Malíř Tomáš Svoboda vystavuje obrazy v ostravské galerii Černý pavouk. |