Bohemia Jazz Fest - Kenny Garrett - Staroměstské náměstí Praha (10. července 2007) | foto: Jiří Koťátko, MF DNES

Světoví jazzmani smysluplně plní náměstí

První dva dny přehlídky Pilsner Urquell Bohemia JazzFest přivedly na pražské Staroměstské náměstí velmi početný zástup návštěvníků. Z jejich reakcí bylo znát, že nejde zdaleka jen o náhodné kolemjdoucí.

Však ale také bylo nač reagovat. V úterý i ve středu se představily na pódiu ve stínu věží Týnského chrámu vždy tři evropské kapely a večer vyvrcholil vystoupením představitele americké jazzové špičky.

Hraní hudby na otevřeném prostranství samozřejmě vyžaduje jisté zohlednění v dramaturgické koncepci. Samozřejmě obvykle nejlépe obstojí přímočařejší a relativně „hlučnější“ projekty, jako byla třeba spolupráce předního domácího saxofonisty Štěpána Markoviče s rytmikou brněnských romských funkerů Gulo čar.

Naproti tomu – vzhledem ke zřejmým kvalitám bohužel – příliš nevyzněl například komorní jazz německých instrumentálně i autorsky dobře vybavených Subtone a vyloženě klubové duo Čechoameričana Rudyho Linky s americkým kontrabasistou Danem Fabricatorem bylo vyloženým dramaturgickým omylem, což je vzhledem ke kvalitě obou instrumentalistů škoda.

Vrcholem úterního večera bylo vystoupení kvarteta amerického saxofonisty Kennyho Garretta, který prošel školou „jazzového krále“ Milese Davise a jeho osobním polobohem je odedávna John Coltrane. Přibližně v těchto intencích, s nejsilnějším vlivem moderního jazzu 60. let, se také jeho skvělé pražské vystoupení odehrávalo.

Garrettova hudba byla díky obrovskému náboji a jiskření mezi všemi čtyřmi hráči (za vypíchnutí stojí pianista Benito Gonzales) posluchačsky velmi vstřícná sama o sobě a umělec si až příliš „lidové“ finále s natahovanou skladbou Happy People a povzbuzováním publika k tleskání a zpěvu mohl odpustit.

Středeční večer uzavřel další Davisův odchovanec, kontrabasista Dave Holland se svým kvintetem, v němž spolu s dalšími skvělými hudebníky figuruje také slavný saxofonista Chris Potter – jemu také patřila většina sólových partů bezmála půldruhahodinového bloku.

Obavy, že Hollandova hudba bude na prostředí náměstí až příliš introvertní, se nepotvrdily. Byť kvintet měl v repertoáru složitější a z určitého pohledu i modernější kompozice než Garrettova kapela, publikum dokázal odvázat neméně.

První dva dny festivalu potvrdily smysl této akce, jež se letos odehrává podruhé. Samozřejmě nelze nekvitovat i fakt, že díky dobrému sponzoringu jsou všechny koncerty přehlídky bez vstupného.

Týká se to i dalších koncertů festivalu, které se nyní z Prahy přesouvají do dalších měst. Dnes v Plzni kromě evropských kapel zahraje kvartet jednoho z nejvýznamnějších současných jazzových zpěváků Kurta Ellinga.

Zítra se celý jazzový konvoj stěhuje do Prachatic, kde večer vyvrcholí blokem avantgardního saxofonisty Steva Colemana, v sobotu pak na náměstí v Českých Budějovicích celý letošní ročník vyvrcholí koncertem někdejšího Davisova bubeníka Ala Fostera s jeho kvintetem a kubánské kapely Leonel Ó Zúňiga & Havana Street Band.