Více než 200 exponátů je rozmístěno ve třech poschodích Chabotova muzea, překrásné vile z 30. let, která sama trůní v rotterdamském Museumparku jako exponát. Podle ředitelky Christien Grootveldové-Parrée mělo vedení muzea původně zájem jen o několik kusů, které měly najít místo v jednom z pater. Když se však vydala do Prahy, vrátila se nadšená a dala vyklidit celý prostor. "Těžko uvěřit, jak se to sem hodí," povzdechla si nad pestrými fantaziemi ze Švakmajerových filmů.
"Jsme rádi, že můžeme ukázat svou práci. Protože jde o filmový festival, zaměřili jsme se na věci z našich filmů, které jsme doplnili volnou tvorbou," řekl ČTK Jan Švankmajer. "Velmi si vážíme toho, že máme možnost vystavovat v takovém prostředí." Tématické zaměření expozice charakterizoval jako "erotismus, historia natura, hra a sen". Podle jeho ženy jde spíš "o kabinet kuriozit, který odpovídá Čechám". Stejně jako Švankmajerovy animované i polohrané filmy má provokovat a umožňovat komunikaci mezi lidmi.
V sobotu bude mít na rotterdamském festivalu nizozemskou premiéru Švankmajerův celovečerní film Otesánek, který zahajoval při první české prezentaci ve středu pražský Febiofest. Zároveň běží retrospektiva jeho dřívějších děl. Zájem se zdá být značný.
"Inteligentní publikum je jedno a stále se obrozuje; bude se pořád rodit - ať si nikdo nedělá iluze, že ne," prohlásila optimisticky Eva Švankmajerová. Rotterdamský festival má tradiční vazby na ČR, zejména prostřednictvím Českého centra se sídlem v Haagu - předloni zde získal režisér Petr Zelenka jednu z hlavních cen za film Knoflíkáři, loni se promítal český film Ene Bene. České centrum se podílelo také na přípravě letošní výstavy, spolu s velvyslanectvím ČR v Haagu a ČSA.