Herečka Hana Pravdová na snímku ze 30. let 20. století

Herečka Hana Pravdová na snímku ze 30. let 20. století | foto: Archiv Isobel Pravda

New York zaujal osud Češky, co prošla Osvětimí. I kvůli bojům v Gaze

  • 3
Švandovo divadlo zaujalo v New Yorku příběhem o herečce Haně Pravdové, která prošla Osvětimí a přežila pochod smrti. Režisér Daniel Hrbek, který je zároveň ředitelem smíchovské scény plánuje hru představit i u nás. Hra the Good and the True se navíc v příštích dvou letech do Států vrátí.

Původní divadelní kus o životě české herečky sbíral celé léto pochvalné recenze na newyorské scéně. Režisér a ředitel pražského Švandova divadla Daniel Hrbek tam vyrazil s upravenou verzí své hry Šoa, která vypráví skutečný příběh Hany Pravdové. Osud krásné a talentované ženy, která prošla Osvětimí a přežila pochod smrti, americké publikum skutečně zaujal.

„Celkem náhodou jsme se dozvěděli, že je možnost se přihlásit do výběrového řízení Českých center na každoroční newyorský veletrh scénických umění, kterého se účastní tři a půl tisíce performerů,“ popisuje Hrbek, který se z New Yorku vrátil těsně před začátkem nové sezony.

Anglická verze, nyní pod jménem The Good and the True, do níž se pro hlavní roli Hrbkovi podařilo získat vnučku Hany Pravdové Isobel, za sebou v té době měla úspěšné hostování v Anglii a Bruselu. Projekt zaujal i na newyorské přehlídce. „Díky předchozím jednáním a osobním kontaktům se mi povedlo pozvat uznávanou producentku a majitelku divadla DR2, paní Daryl Rothovou,“ vypráví Hrbek. Výsledkem bylo šedesát představení. Hrálo se celé léto, osmkrát týdně.

Dva osudy

Režisér ke vzniku hry Šoa

„Prvním impulzem byla Hana Pravdová. My jsme věděli, že ve Švandově divadle hrála před válkou, ale její příběh jsme neznali. Potkali jsme překladatele Julka Neumanna, který nám mohl zprostředkovat setkání v roce 2005. S Hanou Pravdovou jsme tehdy v Londýně natočili tříhodinový rozhovor.

Upoutávka na hru The Good and the True

„V roce 2010 jsem potom v Časopise olomoucké židovské obce četl příběh Miloše Dobrého. Přišlo mi zajímavé dát tyto osudy dohromady. Spojuje je vztah k Potštejnu (obec na Rychnovsku, dříve populární letovisko - pozn .red.), to, co prožili, občas i způsob myšlení.“

„V New Yorku je jedna z největších židovských komunit na světě, takže téma naší inscenace tam silně rezonuje. DR2 se navíc židovské tematice věnuje pravidelně,“ uvažuje nad úspěchem ředitel smíchovské scény. V červenci navíc eskaloval konflikt v Gaze a americká média se hodně věnovala antisemitským náladám Evropy. „Naše produkce byla najednou aktuálnější než dříve,“ dodává režisér.

Inscenace propojuje pohnutý osud herečky s neméně dramatickým příběhem sportovce Miloše Dobrého. Spolu s dramaturgyní Lucií Kolouchovou pro anglickou verzi rozšířili part Pravdové. „V české verzi má totiž hlavní prostor postava Dobrého,“ vysvětluje Hrbek.

Zásadní zkušenost

Projekt vznikl v roce 2010 v rámci smíchovského cyklu Hyde Park, kde měl Hrbek stejně jako další režiséři za úkol zrealizovat za minimální náklady inscenační skicu. Připravené hry se reprízovaly třikrát a diváci zvolili, která by měla zůstat v repertoáru divadla. „Je to pěkný příběh inscenace, která žádnou ambici neměla a ve výsledku se najednou hraje v New Yorku,“ pochvaluje si režisér.

Švandovo divadlo bude v Praze dál uvádět  původní českou verzi v původním obsazení. „Určitě však přivezeme znovu i anglickou podobu. Rádi bychom s ní objeli univerzitní města,“ plánuje ředitel, který se s představením do USA znovu vrátí, přivezl si z New Yorku návrh smlouvy na turné v letech 2015 a  2016.

Fotogalerie

V červnu 2015 se hra objeví opět v New Yorku. Na mezinárodní divadelní festival ale pojede původní česká verze. „Hru budou zase prezentovat čeští herci, kteří inscenaci původně nastudovali,“ popisuje Hrbek.

Nezávisle na hostování v New Yorku se Švandovo divadlo snaží o partnerství s dalšími zahraničními scénami. „Jsme v kontaktu s hamburským Ernst Deutsch Theater, rádi bychom realizovali nějaký společný projekt. Dál vedeme jednání s Karov Theatre z Tel Avivu či New End Theatre Beyond z Londýna,“ vyjmenovává ředitel.

„Newyorská zkušenost je pro mne zásadní. Na chvíli se mi tam otevřely dveře,“ popisuje. „Máme režiséry, jejichž práci by tam stálo za to ukázat. K tomu by bylo ideální sehnat silného českého sponzora,“ uvažuje Hrbek.