Sudek zachytil truchlící krajinu bez příkras

Císařská konírna Pražského hradu přináší novou výstavu světoznámého českého fotografa Josefa Sudka. Expozice s výstižným názvem Smutná krajina se zaměřuje na panoramatické fotografie, které Sudek pořídil na území hnědouhelné pánve na severu Čech v letech 1957 až 1962.

Soubor 128 fotografií byl zapůjčen ze sbírky Moravské galerie v Brně, která pražskou výstavu spolupořádá. V Sudkově díle představuje Mostecko, společně se souborem známější Prahy panoramatické, jakýsi protipól jeho vyhlášeného romantismu a estetizovaných, aranžovaných zátiší.

Společnými formálními prvky obou panoramatických souborů je rozptýlené denní světlo pod deprimující šedou oblohou. V případě hnědouhelné pánve jde navíc spíš o obraz mlčící, umrtvené přírody.

"Je to takové přismutnělé, ale já nedělám rád veselou krajinu. Protože veselá je jen veselá, ale smutná má hodně variací. Víc smutná a míň smutná a ještě víc smutná, a s tím se dá něco dělat," říkal Sudek o svých panoramatech, která zachycují části Mostu, Záluží, Litvínova či Jiřetína v době, kdy se tam začínalo těžit uhlí a lidská obydlí padala za oběť dolování.

Sudek zaznamenal tuto krajinu jako dokument o jedné z největších kulturních a ekologických katastrof nejen na českém území. "Snímky jsou dokladem Sudkova zájmu zachytit skutečnosti bez příkras a také zapojit civilizační tematiku do českého umění. Neváhal v kompozici uplatnil těžní věže nebo do centra snímku umístit torza staveb či přebytečný stavební materiál," vysvětlil kurátor výstavy Antonín Dufek. Výstava  potrvá do 20. března.

Fotograf Josef Sudek diskutující (28. srpna 1975)