Tipuji, že současné Suchého publikum bude k nové verzi Sekty daleko laskavější. Surrealistickou podivnost, která tak nekonvenovala gustu obecenstva, které chodilo do Semaforu na populární Recitaly a "Zuzany", nahradila milá potrhlost.
Tu na scéně zastupuje především Jiří Suchý a Jitka Molavcová v rolích klaunských "monster", vědmy Mahuleny a jejího poskoka Fámula. Jde o postavy připsané, v původní Sektě totiž žádné hvězdy neúčinkovaly.
Zapojení Suchého a Molavcové je rozhodně plus. Nejdříve se na scéně objeví Molavcová v jedovatě zelených punčochách a kuriózním klobouku, vyzdobeném mucholapkou a otevřenou plechovkou od olejovek.
Molavcová vždy bravurně ovládala umění rozkošně se na scéně "znemožnit" a Mahulena je další z jejích podařených kreací. Suchý – cylindrem, kabátem a monoklem stylizovaný jak do viktoriánského románu – zase předvádí svého Fámula jako odzbrojujícího nekňubu.
Trumfne i muzikál
Společně tvoří monstrózní duo, jehož příchod okamžitě inscenaci rozsvítí. Do té doby si divák spíš zoufá – dění na scéně je statické, vpřed neplyne hladce, ale pohybuje se škubavými přískoky.
Na vině je především nešťastné obsazení dvou hlavních postav: dívky Evy, zakladatelky Sekty, v níž přijímá identitu bohyně a lesbické Motocyklistky, která se prohlásí Evinou kněžkou.
Markétě Zehrerové chybí pro figuru Evy herecká jistota a charizma. Většinu času je dosti prkenná, což přestane vadit až ve chvíli jejího "nanebevzetí", kdy na svém improvizovaném oltáři strne jako živá socha.
Zuzana Říhová na úlohu Motocyklistky sedí typově, má v sobě živočišnost i potřebný "drajv", ale i její herecký výkon je prozatím velmi tápavý.
Sekta jako celek – pokud jako nepamětník mohu soudit aspoň z libreta – dostala v současnosti revuálnější podobu. Výstupy sboristek, které střídají taláry s dresy takřka gymnastickými, obsahují taneční čísla, která trumfnou leckterý komerční muzikál. Bezvadně vyšly i družičky Vandy Hauserové a Veroniky Kubařové.
Další jistotou Sekty je Suchého hudba, která se jako jediná z celé inscenace líbila i před třiačtyřiceti lety. Příjemně znějí i songy nově připsané, jen škoda, že z nové verze vypadla píseň Blázen a dítě.
Jiří Suchý: Sekta
Divadlo Semafor Praha. Režie Jiří Suchý, délka představení 120 minut.
Hodnocení MF DNES: 70 %