Stříbrný Bartoška je „všech novinářů fotr“

  • 1
Každoroční můra prezidenta karlovarského festivalu Jiřího Bartošky se letos oblékla do stříbrné. Právě v této barvě se nesly dárky, které dostal od novinářů na tradiční media party.

Recesistickým prezentem se stala stříbrná paruka a kouzelnická hůlka, v níž vířily flitry stejné barvy. "Vždycky ze mě udělají idiota, ale to každý rok," reagoval Bartoška, který už v minulých letech převzal spoustu podobných nesmyslů, ale nikdy nezkazil legraci.

Jednou nesl dřevěný kříž s trnovou parukou na hlavě, podruhé byl indiánským náčelníkem, když s pestrobarevnou čelenkou mával lukem a šípy, pak se změnil ve znuděného promítače v modrém pracovním plášti či ve šviháka lázeňského s křiklavou kravatou a doutníkem.

Sám připouští, že sklad festivalové produkce v Praze připomíná za ta léta kabinet kuriozit. Jsou v něm například ve Varech tak populární batůžek, ale i kytara, starý klobouk, královská koruna či sádrová hlava karlovarského kamzíka. Pečlivě opatrován tam leží i loňský dárek.

Převzal tehdy dětský kufřík vyzdobený fotografiemi žen, jimž vévodí umělecká ředitelka Eva Zaoralová, růžovou záclonkou, pavouky, blikajícími červenými diodami, kyticí umělých růží a chlupatým leskymem. Znělku totiž ten rok natočil originální výtvarník a laureát ceny Jindřicha Chalupeckého František Skála.

"Jiří Bartoška spíš vypadá jako Harry Potter, všech novinářů fotr," zaznělo při předávacím aktu. Novináři se až dosud inspirovali příběhy a hrdiny hraných festivalových znělek. Ty však letos nahradila znělka přísně grafická, a tak je jejich volba těžší. Ale stříbrná barva a revuální kráska vévodí grafické podobě letošního 42. ročníku, takže volba byla vcelku jasná.

"Hraná upoutávka, kterou během těch třináct let okopírovaly všechny další domácí přehlídky, už splnila svou historickou funkci. Měli jsme pocit, že většina těch, kteří je mohli natočit, tak už udělala a z poloviny se jim to povedlo. Navíc to byl finančně náročný úkol, který si vyžádal kolem dvou až tří milionů korun za kus," vysvětlil populární "Barťák".

Už si zvykl, že si na novinářské party vždy na pódiu před mezinárodním filmově-žurnalistickým výkvětem vypije svůj kalich hořkosti až do dna. Tento den pro něj znamená každoroční noční můru, ale dá se prý brát i za druhé Vánoce.

,