Z představení Střepy a chlebíčky

Z představení Střepy a chlebíčky | foto: Facebook souboru 11:55

RECENZE: Babiš, Dušín, metanol. Mladí herci si vzali Čechy na paškál

• 0
Pod působivým názvem Střepy a chlebíčky chtěl soubor 11:55 rozebrat českou povahu a podat svědectví o naší zemi. Povedlo se mu to tak napůl, představení však překvapí hereckými výkony.

Prvotina mladého souboru 11:55 (nebo „Za pět dvanáct“) na sebe upozornila jednak tím, že je první premiérou čerstvě otevřeného prostoru Jatka78, a jednak jménem zavedeného divadelního tvůrce Jana Mikuláška. Za pět dvanáct jsou čerství absolventi katedry alternativy pražské DAMU, kteří o sobě dali výrazně vědět už kusem Hodní chlapci taktéž v Mikuláškově režii.

Soubor mladých herců si nyní pod křídly kmenového režiséra Divadla Na zábradlí vzal na paškál češství a jal se rozebírat naši dobu zejména skrze události posledních let. Vybrali si celkem dvanáct příběhů, na kterých chtěli ilustrovat ducha současné společnosti. Některé narážky lze rozklíčovat snadno – metanolová aféra, rozmach Babišova impéria, Janouškova nehoda, jiné už hůře. Hra totiž místy sklouzává do neurčité nicneříkající schematičnosti, nad kterou lze jen pokrčit rameny.

Střepy a chlebíčky však mají vedle toho i velice silná místa. Opravdu tnou do živého, když řečnicky položí zajímavou historickou otázku týkající se Pražského jara, na kterou nezná odpověď snad nikdo z diváků.

Střepy a chlebíčky

55 %

Jatka78

premiéra 15. dubna 2015

režie: Jan Mikulášek

hrají: Johana Matoušková, Pavlína Skružná, Tereza Volánková, Michal Bednář, Jan Čtvrtník, Martin Dědoch, Patrik Holubář, Bořek Joura

Podobně zostra vmetou osazenstvu do tváře občasnou přílišnou lacinost výsměchu současné hlavě státu. „V roce 2011 zemřel poslední Čech s příjmením Dušín,“ zazní jinde. Bizarní informace dobře zapadá do celkové atmosféry, divákovi je skoro líto, že podobných vět není ve hře více.

I když hra zdaleka nezodpoví vše, co si v úvodu klade za cíl, vyznívá jako povedené představení. Může za to jednak Mikuláškova režie, která citlivě pracuje s hereckou improvizací, povedená scéna se zavěšenými lustry a vzorovanou stěnou, která dobře kontrastuje s velkorysým prostorem Jatek78, a hlavně skvělé výkony osmičky herců, což je velký příslib do budoucnosti souboru.