Rolling Stones přicházejí ke stěně se svým modernizovaným logem

Rolling Stones přicházejí ke stěně se svým modernizovaným logem | foto: Marek Dvořáček, iDNES.cz

Stones dali za jazyk 50 liber, vzpomíná autor

  • 3
Vytvořil jeden z nejznámějších symbolů minulého století, přesto zůstává neznámý. Mnozí si jeho práci pletou s tvorbou pop-artového guru Andyho Warhola.

Plné rudé rty s vypláznutý jazykem, které si fanoušci spojují především s britskými rockovými rebely Rolling Stones – protipólem "hodných kluků“ ze skupiny The Beatles, ovšem pocházejí z pera dvaašedesátiletého uměleckého designéra Johna Pascheho.

Na nedělním brněnském koncertu čtveřice výtvarník nebude, deník MF DNES ho zastihl při domácích pracích.

Kdy a kde jste se poprvé setkal s lidmi z kapely Rolling Stones?
Tehdejší šéf týmu Rolling Stones Jo Bergman mě 29. dubna 1970 žádal, abych potvrdil, že pro kapelu navrhnu plakát evropského turné v roce 1970. Tehdy jsem byl v posledním ročníku londýnské univerzity Royal College of Art a byl jsem potěšen, když se Mick Jagger přišel podívat na moji závěrečnou prezentaci.

Vzpomenete si na první impulz při navrhování loga?
Krátce po mém absolutoriu mě Mick Jagger požádal, abych navrhl logo pro desku Rolling Stones. Mick mi ukázal obrázek bohyně Kali, která stála na začátku naší diskuse o budoucím logu.

Kolik peněz jste tehdy dostal za návrh, který se stal rockovou ikonou dvacátého století?
Dostal jsem padesát liber za týdenní práci na návrhu. V roce 1972 jsem dostal dalších dvě stě liber za úspěch loga na trhu. Poprvé se symbol oficiálně objevil na vnitřní přelepce desky Sticky Fingers. Vnější obal ale dělal Andy Warhol, tak si všichni mysleli, že i jazyk je jeho práce.

Sledoval jste další cestu rudých rtu a jazyka, která neskončila pouze na plakátech?
Logo začaly bez povolení používat nejrůznější dílny a fabriky na reklamní placky a trička, protože nebylo nikde oficiálni zaregistrované. Jedna německá firma na džíny jím zdobila své výrobky. Nedovoleným šířením se logo dostávalo čím dál tím více do povědomí nejen fanoušku kapely. Symbol měl značit postoj kapely, která se stavila proti autoritám, samozřejmi i velká ústa Micka Jaggera a dále zřejmé sexuální konotace. Logo jsem záměrně navrhl tak jednoduše, aby bylo jednoduše reprodukovatelné a v obměnách bez problému prošlo časovou zkouškou. I díky této vzrůstající popularitě si Rolling Stones logo ponechali celá léta a já jsem na to samozřejmi pyšný. V současnosti kapela vlastní autorská práva a já původní kresbu rtů s vyplazeným jazykem.

Spolupracoval jste s Rolling Stones dál, nebo to byl jeden ze zákazníku?
Po boku Rolling Stones jsem byl nejvytíženější v letech 1970 až 1974, kdy jsem pro kapelu navrhl čtyři plakáty určené pro turné. Tyto návrhy mě přivedly až k Paulu McCartneymu, skupině The Who a dalším umělcům.

Pro ně navrhujete dodnes?
Příležitostně. Před jedenácti lety jsem se stal kreativním ředitelem londýnského komplexu South Bank Centre Arts, kde jsem působil až do loňského dubna. Ve svých dvaašedesáti jsem začal působit na volné noze a pracuji ve svém studiu doma.

Fanouškem Rolling Stones jste ale zustal...
Rockovou muziku si užívám pořád stejně jako svoji práci.

Chodíte vůbec na koncerty Rolling Stones? Kdy jste na nich byl naposledy?
Stouny jsem viděl naposledy minulý rok. Byl jsem, jsem a nadále zůstanu jejich velkým fanouškem. Jo a mimochodem, originální předloha jazyka je nyní na prodej.