Stellan Skarsgard: Osud filmu nikdy neodhadnete

Potlesk, který vítal Stellana Skarsgarda, světově proslulého herce švédského původu, by mu možná záviděl i jeho dvorní režisér Lars von Trier. Jedenapadesátiletý Skarsgard však do Varů přijel s Istvánem Szabóem a filmem Na miskách vah, natočeným podle hry Ronalda Harwooda. Na příběhu dirigenta, jenž spolupracoval s Hitlerovým režimem, ale zachránil tak řadu židovských hudebníků, zkoumá snímek otázku, zda lze oddělit politiku a umění. Podle Skarsgarda nikoli: „To by se člověk musel naprosto izolovat. Dokud je členem společnosti, nese za ni částečnou odpovědnost.“

Podobné debaty se vedly, když dostal Oscara režisér Elia Kazan, nesporně velký umělec, ale také člověk, který udával své kolegy sympatizující s komunisty...
No, tohle je sice etický problém ležící na stejné rovině uvažování, ale nikoli problém stejné váhy jako kolaborace za Hitlera.

A neměly by to být dvě různé věci: dostat Oscara za své dílo a dostat některou významnou cenu, dejme tomu Nobelovu, za svůj postoj?
Pravda je, že Oscary by měly být absolutně apolitické, což Nobelova cena být nemůže, ať si o tom myslíme cokoliv. Jenže stoprocentně apolitická je jen výhra v loterii. Já dokážu velmi rychle odpouštět, a hlavně se snažím porozumět motivům jednání každého takového člověka v těžké době.

Více o Skarsgardovi si přečtěte ZDE.

A kdo má podle vás právo takové lidi soudit?
To nevím. Ale budeme-li podobné filmy jako Na miskách vah točit a bavit se o nich, člověk se snad naučí být soudcem především sám sobě.

Původně jste chtěl být diplomatem. Není to stejná profese jako herectví, tedy založená na předstírání?
V některých případech ano, občas se při natáčení chovám jako diplomat, když se sejdou herci z různých zemí. Pravda, herec musí poslouchat režiséra, kdežto diplomat má větší svobodu a moc. Ale nad diplomatem stojí vláda - a vlády jsou zpravidla ještě horší než režiséři.

Zazářil jste ve von Trierově filmu Prolomit vlny - přitom jste v té roli převážně odsouzen k fyzické nehybnosti. Nebál jste se toho?
Vůbec ne, byl jsem šťastný, sotva jsem si přečetl scénář. S von Trierem je to vždycky zajímavé. Věděl jsem, že ten snímek bude mít váhu, i když - po pravdě řečeno - osud filmu herec nikdy neodhadne předem, ba ani poté, co ho vidí. Může jen říci jako já: Tohle mám rád.

Prolomit vlny - stejně jako váš další film ve von Trierově režii, Tanec v temnotách - mají jen nadšené zastánce, nebo zaryté odpůrce. Nehrál byste raději ve filmech, které bezvýhradně nenadchnou ani nepobouří?
Raději se vystavuji nebezpečí - i když v mém věku už je poněkud těžké být mladým rozhněvaným mužem.

Pracujete i v amerických produkcích - od Dobrého Willa Huntinga po thriller Skleněný dům. Ještě jste neslyšel výtku, že tak zrazujete evropský film?
Neslyšel, protože jsem to neudělal. Já nečiním dělicí čáru mezi Amerikou a Evropou, nýbrž mezi Hollywoodem a filmy s menšími rozpočty. A kdyby mi práci ve Státech přece jen někdo vytkl, pak bych se tomu vysmál. Nejsem nacionalista - mám sice rád Evropu, ale je mi naprosto fuk, jestli dobrý film vznikl tady, nebo v Číně. Já  si dělám, co chci.

Švédský herec Stellan Skarsgard.

Švédský herec Stellan Skarsgard.

Švédský herec Stellan Skarsgard.

Švédský herec Stellan Skarsgard.

,