Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sportštyk, další filipika nobelistky Jelinekové

  1:00aktualizováno  1:00
Krátce po Kláře S. spatřilo v pražském Divadle Komedie světlo světa další dílo nositelky Nobelovy ceny za literaturu Elfriede Jelinekové. Tentokrát je to Sportštyk.

Fotografie ze zkoušky | foto: David PortMF DNES

Jde o další autorčinu filipiku proti mužské, potažmo samčí agresivitě, vybíjející se tentokrát ve sportu – válce, a o obhajobu, potažmo chválu ženského trpného principu, a to na půdorysu volně odkazujícím na motivy antického divadla: autorka si personifikovaně říká Elektra-Elfi a její představitelka Gabriela Míčovápředvádí v úvodu sugestivní tanec s (falickým) mečem.

V sériovém zapojení se režie ujali hned tři režiséři: Dušan Pařízek, Jan Nebeský a David Jařab. Střídání jejich osobitých poetik přispělo k posílení dojmu, že se na hřišti občas něco děje. Scénu skutečně tvoří hřiště se dvěma ragbyovými brankami, po stranách jsou lavičky a soudcovský umpire, který dojde uplatnění především v závěru.

Ivana Uhlířová jistě dokáže víc než gymnastická prostná a naivkovské ksichtění, ale v představení toho asi více nepotřebuje. Horda sportovců holohlavců ji posléze brutálně znásilní. Dívkou to moc neotřese, jen se otřepe, a život běží dál.

Jan Nebeský nedávno na Zábradlí režijně "povýšil" slohovou práci Lenky Lagronové o holandské mystičce Etty Hillesum. Něco podobného se mu podařilo v Komedii: je to pieta naruby, když Lucie Trmíková coby matka drží v náručí zbitého syna a její liturgickými intonacemi vyztužený zpěv náhle propůjčuje textu Jelinekové zvláštní, paradoxně silný estetický účinek.

Jsou hry nobelistky jen polotovarem, čímsi mezi blábolem a surrealismem čtvrtého nálevu, pro performance režisérů, kteří si předlohu mohou dotvářet dle libosti? Závěrečný monolog Elektry-Elfi je ovšem k nepřečkání: máme pocit, že se nám s údajnými tvůrčími mukami svěřuje grafoman, nebo se nám falešná prorokyně snaží přiblížit, jaká na jejích bedrech spočívá tíha.

Je zhrzený velikášský podtón v hlase Gabriely Míčové dílem a kouzlem nechtěného? Ať tak či onak, je podobné čtení nejspíš správné...

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Martin Kraus a Chantal Poullain v novém nastudování Šesti tanečních hodin v...
Hrát u Bolka je moje srdeční záležitost, říká Chantal Poullain

Úspěšné nastudování hry Šest tanečních hodin v šesti týdnech se od léta hraje v Divadle Bolka Polívky. Chantal Poullain zde učí už třetí taneční mistr.  celý článek

Z open-air verze představení Tu noc těsně před lesy
RECENZE: Představení u Stalina vylepšují pejskaři, turisté i zevlouni

Jinde je všechno stejné. Tato cynická poznámka uvádí neméně cynický text z pera francouzského dramatika Bernarda-Marie Koltése. Ten své dílo uváděné pod českým...  celý článek

Z příprav představení „Hit. Tell the Difference“, které Cirk La Putyka...
Tell the Difference. La Putyka veze akrobaty přímo ze rwandské pláže

Letní Letná začíná už ve čtvrtek. Jedním z prvních představení letošního ročníku pražského festivalu nového cirkusu bude premiéra novinky z dílny Cirku La...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.