Zdenek Plachý

Zdenek Plachý | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Spoluautor Landova Zlatého draka opouští post šéfa brněnské činohry

  • 3
Umělecký šéf činohry Národního divadla Brno Zdenek Plachý ze zdravotních důvodů rezignoval. Ve funkci byl od roku 2007, kdy jej do divadla přivedl ředitel Daniel Dvořák. V posledních měsících čelil ostré kritice a měl neshody s některými herci.

Mnozí odborníci také poukazovali na klesající uměleckou úroveň Mahenovy činohry. Plachý se nyní léčí s vážným zraněním ruky. "Potrvá to několik měsíců. Nechci brzdit provoz činohry," řekl odstupující šéf divadla.

Plachý je momentálně na neschopence. O jeho pravomoce se dělí zástupce uměleckého šéfa Pavol Juráš a ředitel divadla Dvořák. Juráš ve čtvrtek řekl, že o Plachého rezignaci dosud neví. Dvořák, jenž by měl rozhodnout o Plachého nástupci, měl dovolenou.

Plachý si stěžoval na údajné postupné omezení pravomocí šéfa činohry. "V podstatě už nebylo co vést," konstatoval. Poukázal také na snížení rozpočtu na nové inscenace. "Ocitli jsme se na úrovni okresního města," uvedl Plachý. Zatím formálně zůstává zaměstnancem divadla. O jeho budoucnosti se rozhodne, až se uzdraví.

Plachého umělecká bilance v Národním divadle Brno je rozporuplná. Některé jeho inscenace kritici chválili – například historické drama Královna Margot nebo osobité zpracování Shakespearova Richarda III. Za další počiny si však vysloužil příkré odsudky.

Část brněnské kulturní obce jej kritizovala například za inscenaci Tajemství Zlatého draka, na níž spolupracoval se zpěvákem Danielem Landou. Nepříznivé kritiky se valily také na jeho inscenaci Zaslíbení o lásce a smrti krasobruslařky Hany Maškové a textaře Jiřího Štaidla.

Zatím poslední premiérou Plachého byla letos v lednu Černá Madona Brněnská o hrdinné obraně Brna za třicetileté války. Kritici scénář i režijní zpracování ztrhali. Jeden z recenzentů hru překřtil na Černou můru brněnskou.

Výhrady měl i brněnský primátor Roman Onderka (ČSSD), jenž dal podnět ke vzniku hry a dříve Plachého hájil. Po premiéře Černé Madony Brněnské si Plachý poranil ruku a nastoupil na nemocenskou.

Před nástupem do Mahenovy činohry v roce 2007 byl Plachý respektovaným progresivním umělcem. Měl za sebou kariéru skladatele a muzikanta, hrál například v rockové skupině Dunaj, psal opery i scénickou hudbu. V 90. letech založil brněnské umělecké centrum Skleněná louka.

Točil pro Českou televizi. S Jiřím Šimáčkem vytvořil úspěšnou autorskou dvojici Střežený Parnass, společně uvedli několik kontroverzních, avšak kritikou ceněných inscenací na různých českých a slovenských scénách.

Plachého postavení v souboru Mahenovy činohry se zřejmě před časem začalo postupně zhoršovat. V posledních měsících se rozkmotřil s některými herci, kteří jej začali otevřeně kritizovat. Část si jich našla jiné angažmá – například Václav Vašák a Eva Novotná, kteří patřili k nejvýraznějším tvářím souboru. Na internetu se také objevil záznam, jak Plachý pospává na zkoušce inscenace Cyrano z Bergeraku.

,