Tomáš Netopil

Tomáš Netopil | foto: Archiv ND

Splním si dost svých snů, plánuje nový šéfdirigent orchestru ND Tomáš Netopil

  • 1
Slavnostní koncert, který 10. září zahájí novou, už 127. sezonu Národního divadla, bude zároveň uvedením nového šéfdirigenta orchestru naší první scény. Je jím Tomáš Netopil, který on-line odpovídal na otázky čtenářů iDNES.cz.

Odpovědi Tomáše Netopila najdete zde

Nový šéfdirigent ND byl hostem on-line rozhovoru

Slavnostním koncertem vzdá Národní divadlo hold dvěma velikánům české hudby: Bohuslavu Martinů a Antonínu Dvořákovi. Pod Netopilovou taktovkou rozezní "zlatou kapličku" Dvořákova Symfonie č. 8 G dur a Epos o Gilgamešovi, oratorium pro sóla, smíšený sbor a orchestr Bohuslava Martinů, kterým si připomeneme 50. výročí úmrtí tohoto klasika hudby 20. století.

Toto výjimečné dílo Martinů přednesou sólisté opery Národního divadla sopranistka Eva Urbanová a tenorista Jaroslav Březina, dále hosté opery Národního divadla barytonista Aleš Jenis a basista Martin Gurbal'. Role recitátora byla svěřena Davidu Matáskovi. Účinkuje orchestr Národního divadla a sbor opery Národního divadla.

Pro Tomáše Netopila je toto dílo podle odpovědi v on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.cz zajímavé zejména "v celkovém nezvyklém pojetí a zpracování tématu ze starobabylonské epochy."

Dirigent Tomáš NetopilNový šéfdirigent orchestru ND patří k mladé generaci českých hudebních umělců. Studoval hru na housle na Konzervatoři Pavla J. Vejvanovského v Kroměříži a dirigování na pražské AMU pod vedením Jiřího Bělohlávka, Radomila Elišky a Františka Vajnara. U Josefa Kuchinky a Pavla Pokorného dále studoval operní dirigování a u Jiřího Chvály a Lubomíra Mátla sbormistrovství.

Ve studiích pokračoval na Královské akademii ve Stockholmu pod vedením Jormy Panuly. V roce 2002 zvítězil v prvním ročníku dirigentské soutěže Sira George Soltiho ve Frankfurtu nad Mohanem. V roce 2003 mu byla udělena hlavní cena americké dirigentské Akademie na letní hudební škole a festivalu v americkém Aspenu. Byl pozván k hostování u clevelandského symfonického orchestru a v roce 2005 byl na témže festivalu v americkém Aspenu jmenován asistentem Davida Zinmana.

V on-line rozhovoru se Tomáš Netopil vyjádřil ke svým dirigentským vzorům: "Nemyslím si, že mám jediný dirigentský vzor (pokud vynecháme L. Bernsteina), ale mám pár světových dirigentů, kteří svými přednostmi vyplňují celý obraz ideálního dirigenta." Co pod tímto "obrazem" přesně rozumí, dovysvětlil dále: "Dejme tomu fyziologické vybavení, které přispívá k nonverbálnímu vyjádření. Velkou část hudebního intelektu a vlastně psychologie, která umožní plynulou komunikaci s orchestrem."

Jako operní dirigent se Tomáš Netopil představil v Seville, Janově, Turíně, Benátkách, Neapoli, Mnichově, úspěšně se uvedl i na prestižním salcburském festivalu. Publikum Národního divadla vřele ocenilo jeho kvality při zahajovacích koncertech 125. a 126. sezony a koncertech k výročí Mozartova narození v lednu 2008 a 2009. V sezoně 2008/2009 se v Národním divadle představil poprvé i jako operní dirigent, a to v Mozartově opeře La finta giardiniera (Zahradnice z lásky).

V zahraničí hostuje u orchestrů Tonhalle Orchester Zürich, London Philharmonic Orchestra, BBC Philharmonic orchestra, Izraelská Filharmonie, Staatsorchester Stuttgart, Oslo Philharmonic Orchestra, Orchestra Symphonica Toscanini, Staatskapelle Dresden, Staatskapelle Weimar, Royal Stockholm Philharmonic, Orchestre National de Lille, Orchestre National de Montpellier, NHK Symphony Orchestra Tokyo, Accademia Santa Cecilia Roma, Orchestra Della Scala, Sydney Symphony orchestra.

V České republice účinkoval Tomáš Netopil např. na festivalech Pražské jaro, Smetanova Litomyšl, Janáčkův máj a spolupracoval především s Českou filharmonií, Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, Pražskou komorní filharmonií a Filharmonií Brno.

Od své funkce, na kterou má podepsánu smlouvu na tři roky, si Tomáš Netopil hodně slibuje. "Myslím si, že během následujících tří sezon se mi splní dost mých snů o tom, jakou produkci bych chtěl uvést, ať se jedná o mozartovské produkce, tak i Janáčkovy opery."