Deborah Voigtová a Garrett Sorenson na Smetanově Litomyšli

Deborah Voigtová a Garrett Sorenson na Smetanově Litomyšli | foto: Smetanova Litomyšl/František Renza

Operní hvězda shodila kila navíc. S tloušťkou odešel i hlas

  • 3
Americkou sopranistku Deborah Voigtovou provází silný lidský příběh, v němž nechybí velké pěvecké nadání, ale také deprese a boj s obezitou a alkoholem. Diva, známá i z kinopřenosů z Metropolitní opery, vystoupila v sobotu na předposledním koncertu letošního festivalu Smetanova Litomyšl.

Představa korpulentních sopranistek a tenoristů, kteří se při milostném duetu ani nemohou obejmout, je v naší době hodně úsměvná. Je to jistě otázka míry, leč opera se vytváří na prvním místě lidským hlasem. Před časem s Voigtovou londýnská Královská opera Covent Garden rozvázala smlouvu, protože se nevešla do šatů velikosti S. Pěvkyně si následně nechala chirurgicky podvázat žaludek a skutečně shodila několik desítek kilogramů.

Galakoncert

65 %

Deborah Voigtová

Garrett Sorenson

PKF - Prague Philharmonia, dirigent David Jackson

Smetanova Litomyšl, 4.července 2015

Jenže jakmile začala v Litomyšli zpívat árii Leonory z Beethovenova Fidelia, potvrdil se spíše rozpačitý dojem z kinopřenosů. A její výkon nahrál názoru, že hlas je prostě součástí těla a ubude-li tělesná hmota, ubude i „hmota“ hlasová, neboli ztratí se zvuk. Soprán Voigtové prostě v celém rozsahu tak prořídl, že se s ním nedá tvořit. Výsledkem je unavený a fádní zpěv, který nemůže vyjádřit hněv, vášeň, strach, naději, prostě všechno, co obsahují party Leonory i Wagnerovy Sieglindy, Kassandry z Berliozových Trójanů, ale také muzikálové role.

Problémy Voigtové ještě paradoxně zdůraznil americký tenorista Garrett Sorenson, jenž naopak předvedl svěží, kovově znějící hlas s pevnou a zářivou výškou. Je to hlas, který se hodí zvláště k německé hudbě, k Maxovi z Weberova Čarostřelce i k Siegmundovi z Wagnerovy Valkýry. Sorensen však slušně zvládl i Massenetova Werthera a Gounodova Romea a nakonec profesionálně „přepnul“ do lehčího žánru a přirozeněji než Voigtová podal ukázky z muzikálů Oklahoma, My Fair Lady a West Side Story. Slavný duet Tonight, Tonight uzavřel koncert, který doprovázela PKF – Prague Philharmonia s očividně pečlivým dirigentem Davidem Jacksonem a který měl podtitul Návštěva v Metropolitní opeře. Ovšem i světové scény mívají své šedivé dny a ne všechny hvězdy splní očekávání.

Mimochodem, přísně vzato by se ani Sorensen nevešel do menších pánských velikostí. To je zkrátka opera.