Představení Motýli - Fotografie z nového představení Motýli. Hlavní roli hraje Vojta Kotek | foto: AP-prosper

Slepý Vojta Kotek si herecká křídla nespálil

Vojta Kotek má za sebou pořádnou premiéru. Ve hře Motýli to byl křest ohněm, ale jeho herecká holubí křídla se nespálila.

Na snímky z představení se podívejte ve fotogalerii.

Vojta Kotek si v zájezdní hře agentury AP-prosper střihl roli slepého mladíka, který se snaží zuby nehty vymanit ze spárů svojí starostlivě nesnesitelné matky. Přestěhuje se do bytu, jenž sousedí s bytem ztřeštěné Jill.

Největší problém se slepotou nemá sám Don, ale všichni kolem - matka, Jill či donchuánský režisér. Všichni jakoby si mysleli: on je slepý, on je divný.

Když od začátku víte, že Kotek má hrát slepce, vnímáte, jak se s nesnadnou stiuací po herecké stránce vypořádá. A on se chová zcela normálně, s jistotou si bere sklenici s pitím, suveréně si sedá na židli. V tom je kámen úrazu, i ten nejzdatnější slepec to nedělá s takovou jistotou, i v případě, že zná svůj byt téměř centimetr po centimetru.

Když se o jeho handicapu dozví po deseti minutách hry i "nezasvěcený" divák, Kotek se více snaží na svoji slepotu myslet a více ji také hrát. A zde to tak trochu pokulhává od autenticity.

V tomto případě je i na nejpřísnějším kritikovi, aby si zahrál na "skoro slepého", a malý nedostatek neviděl, protože co poté Kotek předvádí na scéně v průběhu další hodiny a půl, je výkon nad míru slušný.

Jde o jeho první vetší divadelní roli, s níž se porval se ctí a nemusí vyhasnout jako jednorázová hvězdná prskavka.

Zatímco je Kotek neostříleným divadelním holoubkem, herečka Valérie Zawadská neměla s rolí starostlivé matky sebemenší problém. Zvládá ji se šarmem, vtipem a lehkostí. Jen si divák říká, jakou tu strašnou babu to hraje. Přímo na zabití.

V kontrastu s emotivně vypjatou matkou stojí ztřeštěná dívka Jill. Výrazné Janě Strykové sedla; rozdováděnost, lehkomyslnost a ztřeštěnost zvládá stejně dobře jako dojemnost vážnějších scén.

Oproti volnosti a lehkomyslnosti motýlků stojí touha někoho vlastnit, starostlivě střežit a neodlétávat z kytku na kytku. A co je víc? Co je důležitější? Od všeho trochu. I ten motýl někdy potřebuje sednout na jednu kytku a odpočinout si.

Hra je postavena na vtipných dialozích, nevtíravém humoru, který je jakoby skryt za běžné dialogy, jež v danému kontextu působí svižně a neotřele. Po celkové stránce Motýli působí vyváženě a kompaktně, což se v současné divadelní produkci nevidí každý den.

Stojí ovšem za úvahu, jestli zájezdním putování po českých městech se hra trochu nevrhá do liščí tmavé nory, když by mohla být silným koněm v repertoáru stálého divadla. A to koněm přímo dostihovým.