Le Poeme Harmonique | foto: Letní slavnosti staré hudby

Slavnosti staré hudby zakončil koncert při svíčkách. Vydařený

  • 0
Do barokních Benátek, nabitých vábivou a mámivou atmosférou, přenesl diváky v úterý závěrečný koncert festivalu Letní slavnosti staré hudby.

Dvořákovu síň pražského Rudolfina, která se zcela ponořila do tmy a jejíž pódium osvětlovaly svíčky, organizátoři zvolili především z akustických důvodů.

Opticky už tolik nevyhovovala, vhodnějším místem by asi byl některý autentický pražský prostor. Nicméně byly to především výkony zpěváků a hudebníků z francouzského souboru Le Poeme Harmonique, které vykouzlily iluzi produkce v barokním paláci.

Festival se tak opět postaral o objev umělců z oblasti dobově poučené interpretace staré hudby, kteří u nás nejsou tolik známí. Ve světě uznávaný soubor uvedl ucelený program sestavený z tvorby Claudia Monteverdiho, Franceska Manelliho, Benedetta Ferrariho a Biagia Mariniho, autorů spjatých s Benátkami 17. století, tedy z doby, kdy se rodil nový barokní styl a kdy do dějin hudby vstoupila opera.

Festival plný nápadů

V Benátkách se navíc tato nová zábava, původně určená vznešenému publiku, rozšířila díky veřejným divadlům i mezi široké vrstvy.

Tenoristé Serge Goubioud, Jan Van Elsacker a basista Arnoud Marzorati se předvedli nejen jako vokalisté, ale také jako báječně sehraní herci, mimové a vlastně i baviči, kteří v režii Benjamina Lazara doprovázeli hudební čísla gesty a hereckými akcemi.

Le Poeme HarmoniqueVypjaté a vážné introvertní scény se tu střídaly s žertovnými výstupy.
Aktéři publikum pobavili například rozverným číslem od Franceska Manelliho, které líčí setkání cestujících různých národností na jedné bárce.

Vedle pánské pěvecké trojice utkvěl v paměti i krásný hlas a expresivní projev sopranistky Claire Lefilliâtre. Vysoké kvality prokázali i hudebníci v čele s uměleckým vedoucím, hráčem na teorbu a barokní kytaru Vincentem Dumestrem.

Byl to vydařený závěr originálně koncipovaného hudebního festivalu, který v uplynulých týdnech nabídl řadu kvalitních výkonů a dramaturgických nápadů.

Letos například poprvé přivedl do Prahy talentovaného francouzského kontratenoristu Damiena Guillona a zabrousil i do raného romantismu s programem písní Fryderyka Chopina. Samozřejmostí byl obsažný, vzorně vypravený tištěný katalog.

Hodnocení MF DNES: 80 %