Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Slavnost končí, hořká pachuť zůstává

  1:00aktualizováno  1:00
Inscenace pražského Činoherního klubu Rodinná slavnost představuje další krok ve spolupráci českých a slovenských divadelníků.
Divadlo - ilustrační foto

Divadlo - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Režisér Martin Čičvák hru paralelně nazkoušel i v bratislavské Aréně, hlavní roli hraje v obou inscenacích Juraj Kukura a do budoucna se počítá nejen s hostováním, ale také s "výpůjčkami" herců.

Rodinná slavnost však nenabízí jen efektní československost a žhavé téma (v průběhu rodinné oslavy se odhalí, že otec pohlavně zneužíval své vlastní děti).

Cenné je především to, že nesledujeme demonstraci tezí o zneužívání dětí, ale věrohodné postavy, které si nesou svá traumata a příběhy; teprve z nich se postupně skládá obraz rodiny navenek starosvětsky spořádané, uvnitř však bezútěšně rozvrácené.

Kromě Juraje Kukury jako autoritativního otce vynikl Matěj Dadák v roli psychicky labilního syna Christiana, kontrasty doplňovali Milan Mikulčík a Lada Jelínková coby buransky živelný mladší syn Michael s chotí (alternativní obsazení s Petrem Bláhou a Evou Novotnou vyznělo poněkud těžkopádněji).

Divadelně působivější je první polovina inscenace, v níž se vše teprve rozbíhá a v nablýskaném povrchu se pozvolna objevují trhliny. Právě zde je hlavní síla hry, která nijak nepředstírá ambici být hlubokou psychologickou sondou; když se potvrdí, že Christianova obvinění nejsou jen nesmyslné výkřiky, inscenace do značné míry ztratí dramatický náboj.

Autor zde hlavní linii trochu nadbytečně ředí paralelním tématem rasismu, režisér si za cenu výrazného zpomalení tempa pomáhá hrou s náladami. Poslední scény mají mdlou, znechuceně rezignovanou atmosféru, nahromaděné napětí se nevybije, ale vyústí do všeobecné kocoviny.

Otec se ráno nemastně neslaně omluví a rodina, včetně těch, kteří o "tom" věděli (což jsou, zdá se, skoro všichni), s ním odmítne snídat u jednoho stolu. Chybějící katarze navodí pocit neukončenosti, hořká pachuť s koncem představení nezeslábne.

Inscenátorům slouží ke cti, že se nenechali svést k pokusu o efektnější finále a ku prospěchu celku dali přednost vnitřní logice hry a jejímu "dokumentárnímu" ladění. Na repertoár Činoherního klubu i díky tomu přibyl jeden z nejzdařilejších titulů za poslední roky.

THOMAS VINTERBERG, MOGENS RUKOV: Rodinná slavnost
Činoherní klub Praha. Režie Martin Čičvák, hrají Juraj Kukura, Matěj Dadák, Barbara Kodetová a další. Premiéra 30. ledna 2006, délka 120 minut.
Hodnocení: 8/10

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Z open-air verze představení Tu noc těsně před lesy
RECENZE: Představení u Stalina vylepšují pejskaři, turisté i zevlouni

Jinde je všechno stejné. Tato cynická poznámka uvádí neméně cynický text z pera francouzského dramatika Bernarda-Marie Koltése. Ten své dílo uváděné pod českým...  celý článek

Daniel Přibyl v minulosti vedl Novou Scénu Národního divadla a Městské divadlo...
Morávek a Zajíc neuspěli, na ředitele Městských divadel navrhli Přibyla

Ředitelem Městských divadel pražských bude zřejmě Daniel Přibyl. Výběrová komise vybrala jeho projekt. Jmenování musí ještě schválit pražští radní, jak...  celý článek

Z příprav představení „Hit. Tell the Difference“, které Cirk La Putyka...
Tell the Difference. La Putyka veze akrobaty přímo ze rwandské pláže

Letní Letná začíná už ve čtvrtek. Jedním z prvních představení letošního ročníku pražského festivalu nového cirkusu bude premiéra novinky z dílny Cirku La...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.