Maršál Pétain při setkání s Adolfem Hitlerem v roce 1940

Maršál Pétain při setkání s Adolfem Hitlerem v roce 1940 | foto: Wikimedia Commons, AP

RECENZE: Pétain je hrdina a náš vůdce, tvrdí hrdinka románu Slavík

• 2
„Během války jsme dělaly, co bylo třeba, a když skončila, posbíraly jsme zbytky svých životů a začaly zase od začátku,“ píše americká autorka Kristin Hannahová v závěru svého románu Slavík.

Věnuje ho strádání i odboji francouzských žen za druhé světové války. Co bylo v zemi okupované nacistickým Německem třeba? Zejména sehnat pro sebe a hlavně pro děti jídlo, kterého bylo stále méně. A nějaké oblečení. A boty. A rozhodně se nevzdávat, čelit neustále rostoucí beznaději, útlaku a samotě. Neboť z války se nevrátilo příliš mnoho mužů. A ženy nevědí: Zemřeli v bojích? Jsou někde v zajetí?

Slavík

80 %

Autorka: Kristin Hannahová

Nakladatel: Argo

464 stran, 398 korun

To je i případ Vianne Mauriacové žijící s dcerkou Sophií v městečku Carriveau nedaleko linie, jež po porážce Francie rozdělila zemi na okupovanou část a takzvanou svobodnou zónu s vládou ve Vichy. Jelikož poblíž obce leží letiště, je v ní silná německá posádka a jeden z důstojníků se ubytuje ve Viannině domě. Do domu vpadla nečekaně i Viannina mladší sestra Isabelle Rossignolová, odmalička nespoutaná rebelka vylučovaná ze všech možných škol, po matčině smrti čelící nedostatku lásky, kterou pro ni nemá ani otec, ani starší sestra.

Jsou každá jiná. „Pétain je válečný hrdina a náš vůdce. Musíme důvěřovat naší vládě,“ tvrdí Vianne. Ale Isabelle, která na útěku z Paříže zažila bombardování bezbranných uprchlíků, smířlivost s osudem odmítá. Ještě než museli obyvatelé Carriveau odevzdat rozhlasové přístroje německé správě, zaslechla z vysílání BBC slavnou výzvu generála de Gaulla: „Ať se děje cokoli, plamen francouzského odporu nesmí zhasnout a nezhasne.“

Obálka románu Slavík

Od letáků ke Slavíkovi

Dvacetiletá dívka se zapojí do odboje. Nejprve jen roznáší letáky – a nakonec vybuduje únikovou trasu do Španělska, po níž přes Pyreneje převádí sestřelené anglické a americké piloty. Stane se Slavíkem, po němž okupanti zuřivě pátrají. Je hrdinství otevřené a hrdinství skryté. Křehká Vianne, která se poté, co její nejlepší přítelkyni Rachel společně s ostatními Židy Němci deportují, ujme jejího maličkého synka, strašně riskuje. Nejen tím, že dítě ukrývá přímo před očima německého kapitána, ale i tím, že ji někdo udá. Kolaborace byla za války nemalým francouzským problémem. I to líčí Slavík, poutavě napsaná citlivá kniha – v překladu Kláry Šumové ji vydalo Argo – s přesně vystiženými charaktery i leckdy drastickými situacemi.

Především je však Slavík místy až k pláči dojemným příběhem o lásce v krutých dobách. Lásce mateřské i milenecké, lásce k vlasti a ke svobodě. A pro takovou lásku vždycky stojí za to riskovat.