Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Skladatel Vladimír Franz se nechal inspirovat Biblí

  4:01aktualizováno  4:01
Třebaže někteří lidé si jeho jméno spojují spíše s nekonvenčním zevnějškem, Vladimír Franz je především hudební skladatel, malíř a pedagog. Šestinásobný držitel ceny Alfreda Radoka za hudbu k divadelním představením si k padesátým narozeninám nadělil dárek: světovou premiéru scénické skladby Údolí suchých kostí, kterou v sobotu uvedla brněnská Reduta.

Vladimír Franz - Vladimír Franz | foto: archiv

Dílo by mělo zaznít i v rámci filmového festivalu v Karlových Varech a na podzim v Praze.

Inspiraci našel ve Starém zákoně, v kapitole o viděních proroka Ezechiela. Toho Bůh zavedl do údolí plného vybělených kostí, které posléze oživil a stali se z nich zase lidé. Franze
lákala představa, zda a jak by lidé dokázali využít druhou šanci – pokud by skutečně mohli prožít svůj život znovu.

"Dopadlo by to stejně, jinak, nebo lépe? Člověk by se asi spoustě věcí nevyhnul, ale možná by ušetřil deset zbytečných let," uvažuje.

Údolí suchých kostí vzniklo z popudu dirigenta Dana Kalouska, sbormistra smíšeného pěveckého sboru Ars Brunensis Chorus, který s Franzem spolupracuje už patnáct let.

Skladba má formu opery-oratoria. "Sbor je hlavním hrdinou. Představuje antický chór i hlasy země a vzduchu, ozvěny božího hlasu nebo boží hlas sám," vysvětluje skladatel. Zpívá se latinsky, arabsky a česky.

K opeře má Franz blízký vztah od dětství. "Od pěti let jsem vyrůstal v Národním divadle, viděl jsem tam všechny opery. Zažil jsem ještě slavnou pěveckou gardu," zdůrazňuje.

Vážná hudba by podle něj měla opět komunikovat s posluchačem. "Cesty, jimiž se ubíral Richard Wagner a po něm Arnold Schönberg či Anton Webern, byly vynikající vždy pro dotyčného skladatele. Následovníci to neměli jednoduché," upozorňuje.

Vážná hudba dvacátého století se podle něj stala velkou analýzou. "Chtěla se vyrovnat vědě. Jenže když rozemelete Michelangelova Davida – nového Davida z toho neuděláte, zůstane vám jen pytel sádry," podotýká.

Cestu k posluchači vidí Franz v návratu k melodičnosti a emocionálnosti. "Pokud má přijít revoluce v hudbě, tak musí být citová. Už jsme na to zralí."





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Miroslav Žbirka
Miro Žbirka zahraje se symfoniky. Zazní vlastní písně i Beatles

Zpěvák Miro Žbirka v úterý 19. prosince zahraje společně s Moravskou filharmonií Olomouc v pražském Kongresovém centru. Koncert se koná v rámci festivalu České...  celý článek

Záběr z festivalu Brutal Assault 2017
Brutal Assault hlásí rekordní návštěvu, metalisté udělili lepší dvojku

Na metalový festival Brutal Assault, který v neděli skončil v areálu pevnosti v Josefově na Náchodsku, dorazilo rekordních zhruba 20 tisíc návštěvníků. Ti v...  celý článek

Mig 21
Jen na Okoři se mohlo stát, že se Macháček ráno probudil vedle Hapky

Pro koho by bylo sobotní vystoupení Robbieho Williamse v pražských Letňanech příliš masovou akcí, nebo by se chtěl naopak před večerním koncertem hudebně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.