Smířlivý je i režisér. "Za krásný výkon na premiéře mohu paní Urbanové jen poděkovat," řekl včera Pitínský ve svém domovském Divadle Na zábradlí. "Obdivuji ji jako zpěvačku a myslím, že nás naše práce těšila. Nebyl tam ani náznak neladu - kromě profesních věcí." Tím víc ho zaskočily dohady o tom, že nestál za výsledkem své práce. "Připadá mi směšné, že je problém s Daliborem vázán na problém děkovačky namísto toho, aby se otevřeně mluvilo o tom, jaká inscenace je." Údajný "útěk" ze scény vnímá zcela jinak: "Nastupovali jsme na děkovačku ve chvíli, kdy už obecenstvo bučelo a řvalo. Nastoupili jsme, chviličku jsme postáli, normálně jsme se uklonili a když už nám přišlo, že jsme na scéně dlouho, tak jsme šli do zákulisí. Ale slibuji paní Urbanové, že se děkovačkový rituál někde doučím a prodloužím ho v rámci jejích premis."
A ředitel Národního divadla Jiří Srstka, ten vidí příčinu "útěku" ve složité, introvertní povaze J. A. Pitínského. "Pan Pitínský se nechodí moc klanět ani po činoherních inscenacích. Moc jsme ho přesvědčovali, nechtěl, dokonce se držel portálu, nakonec jsme ho přiměli, aby vyšel na jeviště. Když ale uslyšel odmítavé výkřiky z publika, zničilo ho to," vysvětlil Srstka. Zdůraznil, že si váží spolupráce s Evou Urbanovou a že respektuje i režiséra Pitínského. Za inscenací Dalibora si přitom Srstka stojí: není spekulativní ani provokativní.
"Na premiéře nebylo možno ignorovat řadu aplausů po jednotlivých áriích, obrazech i na konci celého kusu," rekapituluje nedělní událost její svědek, režisér Michal Dočekal. "Nebylo možno si ani nevšimnout, že když se klaněl režisér, ozvaly se vedle potlesku a volání bravo i výkřiky nevole. Režisér se uklonil a odešel." Dočekal připomíná, že režisér svou odvahu prokazuje celým svým dílem - představením, které předkládá divákům, když předtím svou vizi nastínil všem spolutvůrcům, jež se snaží o smyslu a oprávněnosti své představy přesvědčit. "Odvahu, kterou Pitínský ve svých režiích projevil mnohokrát, nelze zpochybňovat, svým Daliborem ji jen potvrdil."
A resumé? "Spousta lidí, kteří vůbec netuší, že Smetana napsal nějakého Dalibora, se najednou ptá, co je to ten Dalibor? Vlastně jsme Smetanovi prokázali dobrou službu," řekl šéf opery Jose f Průdek. "O Dalibora se zdvihl obrovský zájem."
Operní pěvkyně Eva Urbanová |