Montgomery Burns a Waylon Smithers ze seriálu Simpsonovi

Montgomery Burns a Waylon Smithers ze seriálu Simpsonovi | foto: Fox TV

RECENZE: Simpsonovi a taje matematiky? Docela dobře to jde dohromady

• 7
Šla nula na procházku a potkala osmičku. Nula povídá: „Teda, ty máš ale parádní opasek!“ Tak tohle je nejjednodušší vtip z pozoruhodné knihy Simpsonovi a jejich matematická tajemství.

Její britský autor Simon Sing má doktorát z fyziky, několik doktorátů čestných a Řád britského impéria za popularizaci vědy a techniky. A hlavně: stejně jako miliony lidí po celém světě obdivuje seriál Simpsonovi, který se vysílá už téměř šestadvacet let.

Čísla dokonalá i upíří

Sing svou knihu založil na překvapivé skutečnosti, že řada scenáristů seriálu má vysokoškolské matematické vzdělání. „Animace,“ vysvětluje to jeden z nich, „je něco jako čistá matematika. ... Animace je matematikův vesmír.“ A Homer, Bart nebo Líza do něj vstupují přes různé vtípky, žertíky i vážné matematické problémy – včetně pověstné Fermatovy věty, které Sing věnoval jedno ze svých předchozích děl.

Simpsonovi a jejich matematická tajemství

80 %

autor: Simon Singh

nakladatel: Dokořán, Argo

překlad: Luboš Pick, Petr Holčák

280 stran, 298 Kč

Singova knížka o tom, jak matematika proniká do seriálu, je silný nápor na hlavu, neboť kdo z nás si pamatuje, co to je binomická věta, n-faktoriál nebo Mersennova prvočísla? Ale vůbec to nevadí: i kdyby se našel někdo, kdo se po třiceti letech probral z kómatu, a Simpsonovi ho tudíž minuli, ocitne se v nádherném a zábavném dobrodružství poznání. Například díky Homerově teorii o vesmíru majícím tvar bagelu, která tak zaujme Stephena Hawkinga, že mu ji hodlá ukrást. Nebo poučení, co jsou to čísla narcistická, dokonalá a upíří. A samozřejmě se dočká i vysvětlení, proč Líza díky statistice uspěla jako trenérka baseballového týmu.

K vydání Simpsonových a jejich matematických tajemství se spojila nakladatelství Dokořán a Argo, o nelehký překlad se podělili Luboš Pick a Petr Holčák. Zaslouží si poděkování.