Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Od Verdiho si pěvec odpočine na farmě, jezdí s traktorem

  15:12aktualizováno  15:12
Před pár lety se britský barytonista Simon Keenlyside v kinopřenosu z Metropolitní opery převtělil do Hamleta v operním zpracování dramatu. V úterý večer vystoupí v pražském Obecním domě.

Simon Keenlyside v Praze | foto: Archiv Simona Keenlysida

Jeden z nejlepších barytonistů současnosti zazpívá v programu nazvaném Mozart versus Verdi se slovenským basistou Štefanem Kocánem. Společně už vystupovali ve Vídni ve Verdiho Macbethovi a příští rok se potkají v newyorské Metropolitní opeře v Rigolettovi.

To nebylo vždy samozřejmé. V době železné opony jen málo pěvců z východní Evropy proniklo na Západ. „Můj otec v sedmdesátých letech koncertoval se smyčcovým kvartetem v Sovětském svazu a přivezl spoustu nahrávek s ruskými hlasy. Vůbec jsme netušili, kolik tam bylo skvělých pěvců, kteří nemohli dělat kariéru mimo svou zemi,“ uvedl Keenlyside.

Třebaže pochází z muzikantské rodiny, svůj čas od mládí dělil mezi zpěv a přírodu. Paralelně s hudbou studoval i zoologii, zajímala ho zvláště ptačí říše. „Rozhodně to nebyl žádný vzdor vůči rodinné tradici. Příroda ve mně prostě vždycky vyvolávala zvědavost,“ zdůrazňuje.

Keenlyside je ceněný v operách Mozarta, Verdiho i jako písňový interpret. Nedávno vydal album muzikálových melodií. „Stejně jako Louis Armstrong si myslím, že existuje pouze dobrá a špatná hudba. Jediným limitem je schopnost ji zvládnout. Postihnout například jemné rozdíly mezi americkou angličtinou a mou řečí je těžší, než by se mohlo zdát,“ vysvětluje.

Zkoušet ráno? Nelidské

Kolem hvězd občas propukne nějaký ten rozruch. Keenlyside se o něj postaral v prosinci loňského roku, když ve Vídeňské státní opeře kvůli indispozici odešel z jeviště uprostřed premiéry Rigoletta, v níž zpíval titulní roli.

„Všichni občas zažíváme frustrující okamžiky kvůli nemoci nebo únavě. Bylo to nejtěžší období mé kariéry,“ přiznává pěvec. Současně však upozorňuje na čím dál hektičtější operní provoz. „Divadla čelí finančním potížím a snaží se hrát čím dál víc představení. Kulisy se tedy mění odpoledne a zkoušet se musí dopoledne. Přesně to se stalo ve Vídni. Pro zpěváky je nelidské zkoušet nejtěžší party každý den v deset nebo v jedenáct hodin, je to proti všem zásadám zdravého zpěvu,“ tvrdí Keenlyside.

Rovnováhu hledá v přírodě – na své farmě. „Mám ji v deštivé a větrné, ale krásné části západního Walesu. Farma je mým životním dílem, užívám si každou chvíli, kdy jsem s rodinou a jezdím s traktorem po poli,“ podotýká.

Autor:






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.