Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Keira Knightley a Jude Law? Těžce pracující lidé, kteří nesmí udělat chybu

  14:54aktualizováno  14:54
Vytvářel choreografii pro filmovou Annu Kareninu s Keirou Knightley a Judem Lawem, v divadle spolupracoval s Benedictem Cumberbatchem. Oceňovaný belgický choreograf Sidi Larbi Cherkaoui se nyní poprvé spojil s českým tanečním souborem 420PEOPLE.

Záběr ze zkoušek kusu Babel 7.16, který Sidi Larbi Cherkaoui připravil spolu s choreografem Damienem Jaletem pro avignonský festival (19. července 2016). | foto: Profimedia.cz

Společně s 420PEOPLE se Sidi Larbi Cherkaoui a jeho uskupení Eastman usadili v pražských Jatkách78, kde nazkoušeli novinku Nomad. Jeho show zde bude v rámci festivalu Tanec Praha k vidění ještě v pondělí večer. Eastman představení doplnili ještě vystoupením Faun.

Vaše nová show, kterou jste připravil s českým souborem okolo Václava Kuneše, se jmenuje Nomad. Proč právě tak?
Někteří z nás nikdy nezůstanou na jednom místě, neustále se musí stěhovat na další a další. A právě podobné tendence má i tanec či tanečníci. Je to potřeba, která se blíží nomádskému stylu života. Sám pocházím z Maroka, takže mne vždy přitahovala poušť a její svoboda. Člověk má totiž spoustu zodpovědnosti, když je svobodný - na jednu stranu jej nikdo nevlastní, ale na druhou si musí vše obstarat sám. Zmíněná témata, tedy Afrika, poušť a její svoboda či nebezpečí, jsem však už všechna zpracoval. Nyní jsem to chtěl udělat trochu neobvykle ve spolupráci mé skupiny Eastman a 420PEOPLE. Jsou to velice mladí, energičtí lidé. Po hudební stránce pak spolupracuji s Felixem Buxtonem z Bassement Jaxx, který dokázal do hudby zakomponovat i marocké modlitby.

Fotogalerie

Čím vás láká právě poušť?
Lidé si myslí, že na poušti nikdo nežije. Je zde přitom spoustu života: nomádi, velbloudi, škorpioni, hadi - spoustu stvoření schopných existovat v tomto specifickém kontextu. Ty všechny jsme si vybrali za inspiraci. Sám jsem strávil nějaký čas na poušti jihu Maroka. Slunce zde vnímáte úplně jinak, ta jeho schopnost vše zničit... A také ty výkyvy teplot, přes noc je zima, přes den neuvěřitelné vedro - je to takový extrémní jin a jang.

Najdeme tedy ve vaší nové show nějaké arabské motivy?
Můj pohybový jazyk byl vždy inspirován kaligrafií. A právě arabské písmo na sebe krásně navazuje, někdy působí spíš jako malba. Některé islámské modlitby tak v celku mohou napsané vypadat jako pták či oko - tahle spojitost mě vždy fascinovala. Fundamentální islám zakazuje ztvárňovat lidské tělo, umělci si přesto poradili právě skrze písmo. Náš pohybový slovník je proto podobný, pomalu na sebe navazuje a může na něj být nahlíženo jako na jazyk.

Necháváte se inspirovat flamenkem, indickým tancem, ale třeba i buddhismem - je to tedy pro moderní tanec typické, že vytváří takovýto mix světových stylů? Dá se tu najít i jiný přístup?
Myslím, že je zde spoustu přístupů - můžeme se inspirovat pohybem či jeho absencí, klasickým tancem... Já to prostě dělám tímto způsobem, říkám tomu sladění. Ladím různé idee a dávám je dohromady, aby vytvořily něco nového.

Ale jsou i jiné způsoby, jiní umělci by řekli, že tvoří průzračněji, že se třeba nechávají inspirovat od svých mistrů. Kdo studoval třeba u (Williama) Forsytha, bude používat jeho geometrický přístup. Já se vždy dívám po nestabilitě, toku - po tom nejzákladnějším aspektu, kdy se lidské tělo stává pouhým duchem, vírem, nositelem energie mezi zemí a nebem. Naše anatomie působí hranatě, ovšem zároveň je i velice kruhová a právě po té kruhovitosti se já dívám. Našel jsem ji ve flamenku, indickém tanci i v hiphopu. Zajímá mne prostě energie a její tok

Spolupracoval jste s Keirou Knightley či Judem Lawem, jací jsou na place?
Jsou to velice chytří lidé, takoví analytičtí, jejich intelektuální schopnosti mne ohromily. Oni nejdříve poslouchají a pak se to snaží aplikovat. A protože mají dobrý instinkt, jde jim to. Někteří z nich, jako třeba právě Keira Knightley, nejsou vysloveně tanečníky. Celý život se soustředí na herectví, nikoli na pohyb a tanec. Považuje to tedy za něco, co stojí spoustu energie. Ale když jsme začali zkoušet, byla velice disciplinovaná. Nic nechtěla vzdát, vše analyzovala a hlavně se nebrala moc vážně. Dělala si ze sebe šoufky, pak ale zamakala a nakonec to zvládla. Její schopnosti mě okouzlily, stejně jako její inteligence. Podobně i Jude Law je zajímavý člověk, velice intuitivní.

Takže jim vše šlo bez problémů?
Setkání s těmito herci mě velice zasáhlo, jsou to docela normální lidé, kteří se většinu času pohybují ve velice stresujícím prostředí. A když se nad tím zamyslíte, jsou to vlastně jen velice těžce pracující lidé. Jediný rozdíl je v tom, že je u toho sleduje hodně kamer, takže nesmí udělat chybu. Na jejich místě bych být nechtěl.

A já jsem milý chlap, ale umím být velice náročný, svým lidem nic neulehčuji. Když jim bylo něco opravdu zatěžko, prostě jsem řekl, že je třeba trénovat.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.